مقالات

تداوم مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس کشور

تداوم مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس کشور
در هفته ای که گذشت به چندین مدرسه دخترانه حمله شیمیایی شده است. براساس خبرها مدرسه‌ها‌ی دخترانه‌ی معراج در اردبیل و مدرسه‌ی دخترانه‌ی فدک در نقده، مدرسه‌ی دخترانه‌ی هاجر در هفتکل خوزستان و مدرسه‌ی دخترانه‌ی خیام در پردیس، مدرسه بهمنی چهارراه عباس آباد و مدرسه جماران واقع در خیابان اکباتان مدرسه‌ی دخترانه‌ی فرزانگان در سنندج، دبیرستان دخترانه فاطمه زهرا و دبستان دخترانه فهمیده شهر کامیاران، مدرسه انقلاب اسلامی در تبریز، مدارس زینب و عترت و حجاب در گناوه، دبیرستان دخترانه سیاوش ویژه ای در کرمانشاه، مدرسه دخترانه منوچهر انصاری،دبستان پسرانه امیرکبیرو مدرسه دخترانه شایان در اصفهان،مدرسه دخترانه صدر کرج، دبیرستان دخترانه نرگس شهرستان خوی، دبستان سعدی و فرزانگان در ارومیه و مدرسه‌ی دخترانه‌ی بنت‌الهدی در تهران جزو مدارسی هستند که با گاز شیمیایی به آنها حمله شده است.در جریان حملات شیمیایی به مدارس، دست‌کم ۴۷ دانش‌آموز به بیمارستان شهر سقز منتقل شده‌اند که وضعیت بیش از ۲۰ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.
در پی حملات شیمیایی و مسمومیت دانشموزان مدارس دخترانه سقز، روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ مردم و والدین نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعتراض خود را با سر دادن مرگ بر خامنەای، مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر جمهوری اسلامی در یکی از مدارس پرچم جمهوری اسلامی را پائین کشیدە و بە آتش زدند. هر چند این اعتراضات با وحشیگری نیروهای سرکوب نظامی- امنیتی حکومت مواجه شد، در عین حال موجب تقویت روحیە مبارزاتی مردم شدە و در مواردی مزدوران امنیتی رژیم را فراری دادند.
دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲اخبار منتشرشده حاکی از اعتصاب کسبه و مغازه‌داران شهر سقز در اعتراض به حملات شیمیایی به دانش‌آموزان در مدارس بود.
اعتصاب کارگران پروژه‌ای منطقه ویژه پتروشیمی سلمان فارسی
روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ کارگران پروژه‌ای شاغل در مخازن کُروی واقع در منطفه ویژه پتروشیمی سلمان فارسی در سربندر که در استخدام پیمانکاری ایرج کیوانی هستند در اعتراض به عدم افزایش دستمزد بر اساس خواست کارگران دست به اعتصاب زده و کارگاه را تخلیه کردند.
کارگران پروژه‌ای پیشتر از طریق مدیریت کمپین مرکزی خود اعلام کرده بودند که خواستار افزایش دستمزد به میزان ۵۲ درصد می‌باشند و در صورت عدم افزایش دستمزد به میزان خواست کارگران، دست به اعتصاب سراسری خواهند زد.
تجمع اعتراضی کارگران هفت تپه
روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲جمعی از کارگران هفت تپه و بازنشستگان شهر شوش ، در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و مزد تعیین شده توسط شورای ضد کارگری عالی کارمقابل فرمانداری شوش دست به تجمع زدند و فعالین کارگری در مورد خواستە ها و مطلابات سخنرانی کردند.
تجمع اعتراضی کارگران لوله سازی ماهشهر
روز یکشنبه ۲۰ فروردین، کارگران اخراجی شرکت لوله سازی ماهشهر مقابل فرمانداری این شهر دست به اعتراض زدند.مدیران شرکت لوله سازی بندر ماهشهر، پنجم فروردین ماه اقدام به اخراج ۱۲۴ نفر از کارگران این شرکت نموده اند.
شرکت لوله سازی بندر ماهشهر پیش از این نیز بارها کارکنان و کارگران خود را اخراج کرده بود.
تجمع و اعتراض کارگران شرکت پاراپلاستیک
روز شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۲، جمعی از کارگران شاغل در شرکت پارا پلاستیک واقع در شهرستان جلفا تجمع اعتراضی برگزار کردند. این کارگران، ضمن توقف انجام و کار فعالیت و برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان آن شرکت، نسبت پرداخت نشدن معوقات مزدی و حق اضافه کاری آنها ابراز اعتراض کردند.
تجمع اپراتورهای برق منطقه‌ای مقابل استانداری خوزستان
روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ جمعی از اپراتورهای فشار قوی برق منطقه‌ای خوزستان مقابل استانداری این استان تجمع کردند.اپراتورهای برق منطقه‌ای خوزستان خواستار پرداخت مطالبات خود، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و لغو اجرای تبصره‌ی ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری برای خود شدند.
این ‌کارگران درباره مطالبات خود می‌گویند: پایان سال ۱۴۰۱ برخلاف سنوات گذشته، پاداش پایان سال به ما پرداخت نشد؛ هر سال حداقل به اندازه‌ی یک ماە حقوقی پاداش پایان سال داشتیم؛ مساله بعدی، طرح طبقه‌بندی مشاغل اپراتورهاست که چهار سال تمام است به نتیجه نرسیده.
آنان خواسته بعدی را لغو اجرای تبصره‌ی ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری برای اپراتورهای برق فشار قوی می‌داند؛ تبصره‌ای که می‌گوید حقوق کارگران وزارتخانه‌ها نباید بیش از ۱.۲ حقوق کارمندان باشد.آنها اضافه می‌کنند: یکی دیگر از مشکلات اپراتورها، اضافه کار اجباری تحمیلی توسط کارفرما در سال‌های اخیر است؛ ما خواستار اصلاح نوبت‌کاری و شیفت‌کاری براساس تصریحات قانون کار هستیم.
تجمع کارکنان شرکت کنترل ترافیک
روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین تجمع اعتراضی کارکنان از ساعت ۱۱ صبح در محل ساختمان اصلی شرکت کنترل ترافیک آغاز شد، سپس کارکنان شرکت در مجمع عمومی کارکنان مشارکت نموده و ضمن اعلام اعتراض عمومی کارکنان خواستار پیگیری موضوع شده و در پایان آن بیانیه مشترک کارکنان که حاوی اشکالات قانونی مکاتبه منتشر شده در خصوص واگذاری ماموریت‌های شرکت بود و همچنین پافشاری بر مطالبات کارکنان در خصوص امنیت شغلی ایشان، به امضای مشترک کارکنان شرکت کنترل ترافیک رسید و مقرر گردید کارکنان شرکت تا زمان رسیدن به نتیجه و ابطال آن از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده نمایند.
تجمع اعتراضی معلمان در سراسر کشور
روز پنجشنبه ۱۷ فروردین طبق فراخان از قبل اعلام شده انجمن صنفی معلمان و گروه پیگیری مطالبات صنفی و قانونی فرهنگیان شاغل و بازنشسته، معلمان و فرهنگیان در سراسر کشوردر مقابل ادارات آموزش و پرورش استانها و در تهران مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع اعتراضی برپا نمودند. معلمین بە وضعیت معیشت، مواد درسی و امنیت مدارس اعتراض دارند.
تجمع اعتراضی پرستاران و پرسنل اورژانس ۱۱۵ مشهد
روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ پرستاران و پرسنل اورژانس ۱۱۵ مشهد در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات معیشتی مجدداً مقابل استانداری خراسان رضوی دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور
یک‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲بازنشستگان منطقه مخابرات استان خوزستان در مقابل ستاد مخابرات اهواز دست به تجمع زدند. درتهران نیز بازنشستگان مخابرات تهران‌ مقابل ساختمان وزارت ارتباطات تجمع کردند. این تجمعات به صورت هماهنگ در سایر استانهاها از جمله قم، لرستان، همدان، خراسان، کردستان، مرکزی، آذربایجان شرقی، اصفهان، کرمانشاه و یزد نیز قابل اداره مخابرات استانها انجام شد. حقوق بازنشستگان کفاف هزینە دە روز زندگی عادیشان نیست، از اینرو زندگی بازنشستگان چندین پلە زیرخط فقر قرار دارد. بازنشستگان اعلام کردن تا رسیدن بە خواستهای معیشتی و سلامتیشان از پای نخاهند نشست!
راهپیمائی و تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز
روز یکشنبه ۲۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اهواز در اعتراض به شرایط بد معیشتی و عدم رسیدگی به خواست و مطالبات‌شان مجدداً در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان در اهواز دست به راهپیمائی و تجمع اعتراضی زدند.همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه مجدداً درمقابل اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان در اهواز دست به تجمع زده و سپس تا میدان فرهنگ این شهردرسطح خیابان‌ها همراه با سردادن شعار علیە تبض خود راهپیمائی کردند.
تجمع دانشجویان در اعتراض به تهدید و سرکوب حراست به بهانه حجاب در دانشگاه بهشتی
با بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌ها، تذکر و تهدید حراست در خصوص رعایت حجاب گسترده‌تر شده است.بنا براخبار واصله دردانشگاه بهشتی پس از جمع‌آوری میز و صندلی کتابخانه دانشگاه و محروم کردن دانشجویان از فضای مطالعه مشترک، این‌بارحراست دانشگاه در اقدامی عجیب به دانشجویان دختری که شال بر سر داشته‌اند تذکر داده و مقنعه هدیه می‌دهد!
همچنین گفته می‌شود حراست مانع از حضور دانشجویان در آلاچیق‌های دانشگاه شده است.دانشجویان علی‌رغم فشار و‌ سرکوب مداوم حراست، روز ۱۹ فروردین تجمع کردند و شعار‌ «نه روسری نه توسری، ازادی و برابری» سر دادند.
شانزده دانشجوی علوم پزشکی تبریز به دلیل اعتراض به حملات شیمیایی به دانش آموزان از تحصیل محروم شدند
روز یکشنبه ۲۰ فروردین، حداقل ۱۶ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رای شورای بدوی کمیته انضباطی دانشگاه به اتهام ایجاد شرکت در بلوا و آشوب، به تعلیق از تحصیل به مدت یک یا دو ترم محکوم شدند. این احکام به علت اعتراض ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ دانشجویان علوم پزشکی تبریز به روند مسمومیت گسترده و چند ماهه دانش آموزان صادر شدند!
احکام دانشجویان به شرح زیر می‌باشد:
الف‌) محرومیت از تحصیل به مدت دو نیم سال برای ۶ نفر از دانشجویان علوم پزشکی تبریز
ب) محرومیت از تحصیل به مدت یک نیم سال برای ۱۰ نفر از دانشجویان علوم پزشکی تبریز
ج) احکام ۱۰ نفر از دانشجویان برای رسیدگی به شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت ارسال شده که امکان صدور احکام بلندمدت تعلیق از تحصیل(سه ترم یا بیشتر) برای این دانشجویان وجود دارد!
چاه فاضلاب در قزوین جان ۲ کارگر را گرفت
روز پنجشنبه ۱۷ فروردین دو نفر از کارگران رسمی نیروگاه رجایی به علت گازگرفتگی در یک حلقه چاه فاضلاب در “کوندج”جان خود را از دست دادند. در این حادثه دو نفر از کارگران رسمی نیروگاه در حال انجام کار و حین باز نمودن فاضلاب بوده، که متاسفانه دچار گاز گرفتگی شده و پس ازحضورعوامل وبیرون آوردن فوت کرده بودند.
فریبا زندکریمی از معلمان سنندج بازداشت شد
شامگاه چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰٢ فریبازندکریمی ۳۵ ساله و از معلمان قراردادی اداره آموزش و پرورش سنندج، پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده است.بنابر این گزارش، نیروهای اداره اطلاعات پس از بازداشت فر یبا زندکریمی به منزل وی هجوم برده و اقدام به تفتیش منزل ایشان نموده‌اند.تاکنون اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، سرنوشت و محل نگهداری فریبا زندکریمی در دسترس نیست و پیگیری‌های خانواده‌اش بی‌نتیجه مانده است.
پدر حمیدرضا روحی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد
علی روحی پدر حمیدرضاروحی که بعد از تجمعات روز چهارشنبه شانزده اردیبهشت به مناسبت سالروز تولد فرزندش دستگیر شده بود به زندان اوین منتقل شده است. تعداد دیگری از اعضای این خانواده نیز احضار شده‌اند. علی روحی، پدر حمیدرضا روحی در سالگرد زادروز فرزندش در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «شب تولدت جشنی برپاست، برای تولد دوباره‌ات، که میزبانش حمیدرضا و مهمانش خداست. جشنی که سبزی رنگ چشمانت رنگ آسمان سیاه ایران را کنار زده.»
او نیز مانند هزاران شهروند دیگر ایرانی دادخواه خون عزیزش است که مأموران سرکوبگر حق حیات را از او گرفتند.
ربوده شدن ژینا مدرس‌گرجی فعال حقوق زنان توسط نیروهای حکومتی
ژینا مدرسگرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان اهل سنندج، برای دومین بار در چند ماهه گذشته توسط نیروهای اداره اطلاعات ربوده شد و به مکان نامعلومی منتقل شد.
انتقال سلیمان عبدی، فعال صنفی معلمان به زندان سقز
روز چهارشنبه شانزدهم فروردین‌ماه، سلیمان عبدی، عضو انجمن صنفی معلمان سقز پس از اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان سقز منتقل شد.
محکومیت حمید مجیری در شهرستان سده اصفهان
آقای حمید مجیری دبیر ریاضی شهرستان سده با بیش از بیست و نه سال سابقه کار، بیستم مهر ۱۴۰۱ در محل کار دستگیر و به هفت ماه زندان محکوم شد. پس از پایان دوران محکومیت و آزاد شدن اخیرا هم زمان حکم سه ماه تعلیق از خدمت و رای صادره از تخلفات اداری به نامبرده ابلاغ شد. آقای حمید مجیری سال ۱۳۸۶ نیز به اتهام شرکت در مجمع شورای هماهنگی نشست گیلان به سه سال تبعید محکوم شده بود.
توئیت رامین صفرنیا وکیل معلمان مطالبه‌گر زندانی گیلان
عزیزقاسمزاده، انوش عادلی و محمود صدیقی پور، جهت اجرای حکم حبس از اجرای احکام دادسرای شهرستان رشت به زندان لاکان رشت منتقل شدند.
انتقال امید شاەمحمدی، دبیر شهرستان دیواندرە برای گذراندن یک سال حبس تعزیری بە زندان بیجار
شنبە در مورخە ۱۴۰۲/۱/۱۹ آقای امید شاەمحمدی، دبیر زیست شناسی شهرستان دیواندرە برای گذراندن یک سال حبس تعزیری بە زندان بیجار انتقال دادە شد.