مقالات

ستون اخبار کارگری و مبارزات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ستون اخبار کارگری و مبارزات اجتماعی
تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

محکومیت کارگران فولاد اهواز به شلاق و جریمه
بر اساس شکایت شرکت بخش خصوصی “صنعتی و بازرگانی شفق راهیان اکسین” و تشکیل پرونده برای ۱۷ کارگر فولاد اهواز به نامهای ۱_مهدی ولی پور ۲_خالد شریفی ۳- رعید عبیداوی ۴- طارق خلفی ۵-سید رسول حراگ ۶-نادر حردانی ۷- علی نادری ۸- مهدی نگراوی ۹- مسعود حیدری ۱۰- عبدالحسین حمیدی پور ۱۱- مصطفی عبیات ۱۲- عبدالکریم سیاحی ۱۳- کاظم حیدری ۱۴- علی الهی فر ۱۵- هادی وائلی زاده ۱۶- حسن جاوید حمودی ۱۷-غریب حویزاوی. اتهام این کارگران “اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال” و برای هر کارگر دو میلیون پانصد هزار تومان جزای نقدی بدل و سه ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. “هیاهو و جنجال” اتهامی که کارگران به آن محکوم شدند اعتراض حق طلبانه ‌آنان به دزدی، اختلاس های که از سوی مدیریت و مسولین فولاد انجام میگرفته، اعتراض به وضعییت حقوقی، عدم اجرای طبقه بندی مشاغل بوده است.

شش کارگر آق دره زندانی و محکوم شدند
شش نفر از کارگران گرسنه و معترض معدن آق دره هنوز در زندان هستند. برای این کارگران بعد از شکنجه و ازار پرونده سازی شده و به اتهاماتی مانند “اخلال در نظم عمومی”، “اقدام علیه امنیت کشور” و “آدم ربایی” متهم شدند!

بیانیه مشترک فعالان صنفی دانشگاه‌های کشور به مناسبت بازگشایی دانشگاه‌ها
ما بازمی‌گردیم.
در سالی که گذشت، ما دانشجویان همگام با دیگر اقشار مردم در دانشگاه‌ها صدای اعتراض به ستم و استبداد را بلند کردیم و با همرزمانمان در خیابانْ پیمانِ مقاومت بستیم. بهای این ایستادگی زیاد و دستاوردهای آن ماندگار بود؛ بازداشت، اخراج، تعلیق و تهدید شدیم، اما پس از گذشت یک سال به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باور داریم قدم در راهی بی‌بازگشت و روبه‌جلو نهاده‌ایم که بدل به آگاهی‌ای همگانی در بین ما شده است. اکنون استبداد شاید بیش از هر زمان دیگر از بدو تاسیس، کمر به قتل دانشگاه بسته‌ است؛ از حذف دانشجویان و اساتید غیرهمسو از فضای دانشگاه، اخته‌کردن تشکل‌ها و محدود ساختن حوزه فعالیتشان، تفکیک و حذف یک‌به‌یک فضاهای دانشجویی، محروم‌کردن دانشجویان از امکانات رفاهی درخور و به‌حقشانْ گرفته تا حرکت به سوی پولی‌سازی دانشگاه و حذف آموزش رایگان. گرچه رد تازیانه‌ انضباطشان پابرجاست اما زخمشان کاری نیست؛ چراکه تجربه‌ی متناوب «خواستن، سرکوب و ایستادگی» در سالی که گذشت، ما را وارد مرحله‌ی تازه‌ای از کنشگری و مقاومت برای رسیدن به آرمان‌هایمان کرده است که اقدامات سرکوبگرانه حکومت را بی‌اثر خواهد کرد. ما، جمعی از فعالان صنفی دانشگاه‌های کشور، گوشه‌ای از این ایستادگی‌های ماندگار دانشجویان در برابر سرکوب‌ را در سلسله گزارش‌جنبش جمع‌آوری‌ کردیم تا در یادها بماند آنچه کردیم و گذشت بر ما. یکی از اهداف ما برای ثبت این مسیر در قالب کارهایی همچون گزارش جنبش، انتقال این تجربه‌ی ادامه‌دار به دانشجویان جدید دانشگاه برای به دست‌دادنِ تصویری بهتر از جایگاهی‌ست که در آن قرار داریم و دعوتی‌ست از شما تا به پاسداشت امید و زندگی به آن بپیوندید و در تلاش برای ساخت آن همراه شوید. چراکه هویت دانشجویی، به معنی ایستادگی در برابر ناعدالتی‌ها و تلاش برای نیل به خواسته‌های به‌حق است و پیوندمستقیمی با آگاهی سیال جمعی و رو به کمال جامعه‌اش دارد. اکنون به جلو می‌نگریم؛ در حالی در آستانه‌ی آغاز سال تحصیلی جدید قرار داریم که دانشگاه در بسیاری از ساحت‌ها نامولد شده است، شرایطی که ما را با پرسش‌هایی جدی و سازنده مواجه می‌سازد. حال با انباشتی از تجربه و در امتداد مسیر بی‌بازگشتی که طی کرده‌ایم، وقت بازپسگیری و بازتعریف دوباره‌ی دانشگاه به‌عنوان میدانی برای تخیل و ساخت آینده و مبارزه برای رسیدن به آن است. هم‌اکنون در درون جنبش دانشجویی سنت و ادبیاتی درحال ساخته‌شدن است که خار چشم استبداد و آتشی روشنی‌بخش برای راهی‌ست که به سوی فردا در پیش گرفته‌ایم.

امضاکنندگان بیانیه: فعالان صنفی دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه یزد، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه بهشتی، دانشگاه چمران اهواز، دانشگاه الزهرا، دانشگاه علامه، دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه فردوسی مشهد

ابتکار دانش آموزان تبریزی
تبریز: دانش آموزان تبریزی در مدرسه ای به احترام جانباختگان ‌جمعه خونین زاهدان و خدا نور لجه ای بطور نمادین دستهای خود را دور حلقه ای بستند. پنجشنبه ۶ مهر

تجمع کارگران آبفای شوش برای پیگیری معوقات
روز شنبه یکم مهرماه تعدادی از کارگران آبفا شهرستان شوش با تجمع در این اداره پیگیر مطالبات خود از جمله پرداخت منظم حقوق شدند. این کارگران مدعی شدند: برخی از پرسنل بین ۶ تا ۱۰ ماه حقوق معوقه دارند و علاوه بر آن اختلاف زیاد حقوق‌ بین پرسنل وجود دارد. برخی از پرسنل چندین سال بیمه پرداخت نشده دارند چرا که در گذشته زیر نظر پیمانکار بودند و پیمانکار نیز بیمه آن‌ها را پرداخت نکرد و در حال حاضر مدت‌ها پیگیر این موضوع هستند.این پرسنل طرح طبقه‌بندی مشاغل و تبدیل وضعیت را از دیگر مشکلات خود اعلام کردند.

تجمعات اعتراضی کارگران رسمی شاغل در سکوهای نفتی
روز دوشنبه سوم مهرماه ۱۴۰۲ کارگران رسمی شاغل در سکوهای شرکت فلات ‌قاره و پایانه‌های نفتی، کارکنان پالایشگاه خلیج فارس(هویزه)، در اعتراض به سقف‌ حقوق تعیین شده دست به تجمع زدند. تجمع ‌کنندگان خواستار حذف کامل سقف‌حقوق و پرداخت دستمزد طبق قوانین استخدامی شدند.

اعتراض کارگران ELED پتروشیمی دهلران
بنا بر اخبار منتشر شده، روز سه شنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۲، کارگران ELED پتروشیمی دهلران در اعتراض به اخراج و عدم پرداخت معوقاتشان با مسدود کردن جاده تجمع اعتراضی برپا کردند.

مرگ دو کارگر افغانستانی و یک آتش‌نشان
سه تن، دو کارگر حفاری متولد افغانستان و یک آتش‌نشان متولد ایران، پس از ورود به چاه عمیق روستای امیرآباد هشتبندی میناب جان‌شان را از دست دادند. علت احتمالی مرگ این سه کارگر گازگرفتگی اعلام شده است.

یک جانباخته و ۱۸ زخمی بر اثر برخورد مینی بوس حامل کارگران با اتوبوس
روز شنبه۱ مهر ماه ۱۴۰۲ ، در اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس با مینی‌بوس حامل کارگران کارخانه کاشی گوهرفام در مهریز،یک نفرکشته و ۱۸ نفر دیگر مصدوم شدند.

حمله مأموران شهرداری به میوه فروشها
بنا براخبار منتشر شده شب ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، مأموران شهرداری قم به بهانه سد معبر به ماشین میوه فروشها حمله کرده تعدادی را کتک زده و به آنها خسارت وارد کرده اند.

جمعه های اعتراضی زاهدان
روز جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲، مردم معترض زاهدان مجددا با سر دادن شعار دست به تظاهرات زدند. یک دختر بلوچستانی با دست گرفتن پلاکاردی با مضمون «بوی ماه مهر بوی خون می دهد در روز جهانی دانش آموز، معلم و دانش آموزانمان به خاک و خون کشیده شدند. (۱۳ آبان ۱۴۰۱) و تعداد زیادی از دانش آموزانمان در زاهدان شهید شدند، دیگر‌ هیچ مهری برای ما ملت بلوچ بوی مهر‌ نمی دهد.» اعتراض خود را نشان داد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۳ مهرماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مخابرات رشت، کرمانشاه، اهواز، شیراز، اردبیل، خرم آباد، اصفهان، اراک، همدان، بندرعباس، زنجان، سنندج و سقز در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند. لازم به ذکر است، جمعی از بازنشستگان مخابرات منطقه تهران نیز در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان در محل پارک اندیشه دست به تجمع زدند. از همان ابتدا نیروهای امنیتی و انتظامی اجازه برگزاری تجمع را نمی‌دادند و یک نفر از بازنشستگان را بازداشت کردند که پس از خاتمه تجمع آزاد گردید.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه شنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان کرمانشاه، کردستان، ایلام، قزوین، همدان و اهواز در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش
روز چهارشنبه۵ مهرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهر دست به تجمع زدند.

گزارشی از آخرین وضعیت زندانیان تبعید شده به قزلحصار
سیزده زندانی تبعیدی به زندان قزلحصار، روز چهار شنبه ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۲ به دستور رئیس سازمان زندان های استان تهران از بند امن این زندان، به واحد چهار منتقل شده اند. این انتقال در حالی صورت گرفته است که از ان زمان هیچ کدام از این زندانیان با خانواده های خود تماس یا ملاقاتی نداشته اند. شرایط خاص این زندانیان و عدم اطلاع از شرایط انها موجبات نگرانی خانواده های انها را فراهم کرده است. بویژه شرایط خاص جعفر ابراهیمی با توجه به بیماری مزمن و تشدید ان در روزهای پس از تبعید، موجبات نگرانی بیشتر برای خانواده این معلم زندانی شده است.
اسامی زندانیان تبعیدی به زندان قزل حصار به شرح زیر است: سعید ماسوری، جعفر ابراهیمی، کامیار فکور، لقمان امین‌‌پور، افشین بایمانی، سپهر امام‌‌جمعه، زرتشت احمدی‌راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری، احمدرضا حائری، رضا سلمان‌زاده و مسعودرضا ابراهیمی‌نژاد.

جعفرابراهیمی، معلم زندانی بازخرید و اخراج شد
عرفان کرم ویسی، وکیل جعفر ابراهیمی از صدور رای بدوی هیات تخلفات اداری اموزش و پروش استان تهران برای این معلم زندانی خبر داد.بر اساس رای این هیات، که بدوی و قابل اعتراض می باشد، جعفر ابراهیمی بخاطر شرکت در تحصن های صنفی، با ۲۳ سال سابقه کار رسمی اخراج و بازخرید شده است. عرفان کرم ویسی در توییت خود نوشته است: در ادامۀ فشارها بر موکلم جعفر ابراهیمی، رای هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری اداره کل آموزش پرورش استان تهران مبنی بر بازخرید خدمت ایشان پس از ٢٣ سال سابقۀ کار صادر و ابلاغ گردید که مبنای رای نیز شرکت در تحصن غیر قانونی عنوان شده است. این رای بدوی بوده و قابل تجدیدنظر است.

عدم آزادی عاطفه رنگریز علی‌رغم تعیین قرار وثیقه
عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان، کماکان در زندان شاهرود به‌سر می‌برد. صبح روز ۳ شهریورماه، علی‌رغم تعیین وثیقه‌ی۵۰۰ میلیون تومانی و تهیه‌ی آن توسط خانواده، از آزادی وی ممانعت به عمل آمده است. صبح یکشنبه ۱۹ شهریورماه، عاطفه رنگریز با یورش ماموران امنیتی در منزل یکی از بستگان خود در سمنان، بازداشت شد. وی پس از حضور در بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان به زندان شاهرود منتقل شد.

دستگیری سه عضو خانواد جواد حیدری
در پی حمله نیروهای سرکوبگر به خانه جانباخته جواد حیدری سه عضو این خانواده به زندان چوبیندر قزوین منتقل شدند. علی پناه حیدری، ٧٠ ساله و روح‌الله و مرتضی حیدری، اهل قزوین و از اعضای خانواده‌های دادخواه از بازداشتگاه نهادهای امنیتی به زندان چوبیندر قزوین منتقل شده‌اند.

احضار ریحانه انصاری‌نژاد، جهت اجرای حکم حبس
طی ابلاغیه‌ای که روز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه۱۴۰۲، توسط شعبه یک اجرای احکام دادسرای انقلاب به ریحانهانصاری‌نژاد، ابلاغ شده است، این فعال کارگری باید ظرف پنج روز آینده به شعبه یک اجرای احکام مراجعه کند. ریحانه انصاری‌نژاد، از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، پیشتر توسط شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. در باب مجازات تکمیلی نیز به منع عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات و هم‌چنین منع خروج از کشور به مدت دو سال محکوم شده بود.

بازداشت محراب فرساد مختاری، در نوشهر
محراب فرساد مختاری، دبیر آموزش پرورش شهرستان چالوس، چهارشنبه صبح ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۱، در منزل شخصی‌اش در نوشهر توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و بر اساس گزارشات رسیده به ساری انتقال دادە شدە است.

تداوم بازداشت فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی و‌ زهره دادرس
در حالیکه چهل روز از بازداشت گسترده‌ی فعالان حقوق زنان و دیگر فعالان سیاسی ساکن گیلان می‌گذرد. طی این مدت با آزادی متکی بر قرار وثیقه‌ی دیگر بازداشت‌شدگان، کماکان سه فعال حقوق زنان شامل فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی و زهره دادرس در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. با مراجعه و پیگیری خانواده‌ها و مطابق با صحبت‌های بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب رشت، دلیل این تداوم بازداشت، عدم نهایی‌سازی و ارسال گزارش کار از سوی وزارت اطلاعات بوده است. این در حالی است که از تاریخ ۲۵ شهریورماه، قرار بازداشت یک‌ماهه‌ی این سه فعال حقوق زنان، به اتمام رسیده است و علی‌رغم حضور آنان در بندهای مختلف زندان لاکان رشت، هنوز قرار بازداشت ماه دوم برای آنان صادر نشده و ۱۰ روز گذشته را بدون تمدید قرار، در وضعیت بلاتکلیفی مضاعفی به‌سر می‌برند.

محمد حبیبی از آموزش و پرورش بازخرید و اخراج شد
محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران برای بار سوم با حکم بازخرید و اخراج برای همیشه امکان حضور در شغل معلمی را از دست داد. این فعال صنفی معلمان که در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز از اموزش و پروش اخراج شده بود، با حکم دیوان عدالت اداری به صورت موقت به سر کار باز گشته بود، با حکم جدید هیات تخلفات اداری وزارت اموزش و پرورش و تایید این حکم بوسیله دیوان عدالت اداری از اموزش و پرورش اخراج شد. در حکم هیات تخلفات اداری، اتهامات سخنگوی کانون صنفی معلمان که دارای ۲۱ سال سابقه کاری بوده است، شرکت و راه اندازی تجمعات صنفی و عضویت در کانون صنفی معلمان ذکر شده است.

پرونده جدید برای هاشم خواستار معلم و کنشگر زندانی
هاشم خواستار، معلم و کنشگر مدنی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، در پی گشایش پرونده جدید که در دوران حبس علیه وی گشوده شده، به دادگاه کیفری دو مشهد احضار شد. بر اساس این ابلاغیه، وی باید مورخ چهارم مهرماه، در این دادگاه حاضر شود.

حکم‌ اخراج محمودملاکی تایید و به وی ابلاغ شد
بنا به اطلاعیه کانون صنفی معلمان استان بوشهر، حکم اخراج از کار محمود ملاکی، بازرس این کانون، پس از تایید در تجدیدنظر وزارت آ‌.پ بطور رسمی به ایشان ابلاغ گردید. لازم به ذکر است جناب ملاکی در زندان مرکزی بوشهر در حال تحمل حبس می‌باشند.

حکمی که ۱۰ ماه پیش از صدور اجرایی شد
شقایق اکبری دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی و دبیر انجمن علمی-‌ دانشجویی دانشگاه تربیت‌مدرس طبق رای کمیته‌ تجدید نظر انضباطی به دوازده ماه ( دو نیم‌سال تحصیلی) محرومیت از تحصیل، با احتساب در سنوات، محکوم شد. این حکم در حالی صادر شده است که این دانشجو از آذرماه سال گذشته تاکنون بدون تشکیل جلسه‌ی انضباطی از تحصیل محروم است. جلسه‌ی شورای بدوی نیز بدون حضور و اطلاع وی برگزار شد و حکم بدوی نیز در تجدید نظر عینا تایید شد.

تداوم سرکوب و بازداشت دانشجویان
سحر صالحیان دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سنندج روز ۱ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این بازداشت بدون ارائه‌ی حکم قضایی انجام شده است. از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

***