مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

اعتراض کارگران شرکت نفت فلات ‌قاره منطقه لاوان
جمعه ۱۵دیماه بمانند جمعه‌های گذشته، جمعی از کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه عملیاتی لاوان با تجمع خود خواستار رسیدگی عاجل به مطالبات به حق خود شدند. اهم مطالبات: برکناری مدیران نالایق، حذف سقف حقوق و تفکیک اقماری برابر است با بی انگیزگی و ناامیدی کارکنان، تفکیک مشاغل به تخصصی و پشتیبانی مساوی است با ایجاد تفرقه، تحقیر کارکنان و توهین به آنها، پرداخت کامل سنوات بازنشستگی مطابق با سال‌های خدمت، عدم ادغام صندوق بازنشستگی صنعت نفت با سایر صندوق های ورشکسته بازنشستگی، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، استقلال کامل صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، اجرای کامل مفاد ماده۱۰، اصلاح کف ‌حقوق و جدول بدو استخدام.

تجمع کارگران شرکت نفت فلات ‌قاره سیری و شرکت نفت و گاز آغاجاری
یکشنبه ۱۷دی‌ماه کارگران شرکت نفت فلات ‌قاره سیری و شرکت بهره ‌برداری نفت و گاز آغاجاری نیز در اعتراض به مشکلاتشان تجع نمودند. همچنبن چهارشنبه بیستم دیماه همکاران عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری مجددا مقابل ساختمان شرکت دست به اعتراض زدند. روز سه شنبه ۱۹ دی نیز کارگران سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در عسلویه در اعتراض به عدم تحقق مطالبات تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اعتراض کارگران ارکان ثالث پارس جنوبی
روز یکشنبه هفدهم دی ماه، کارگران ارکان ثالث در پالایشگاههای مجتمع گازی پارس جنوبی با تجمع روبروی ساختمان اداری به عدم تحقق مطالبات خود اعتراض کردند. در اهواز نیز نیروهای پشتیبانی و اداری ارکان ثالث در تجمع اعتراضی خود مقابل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. روز شانزدهم دی ماه هم کارگران ارکان ثالث در مجتمع گاز پارس جنوبی دست به اعتراض زده بودند.

اعتصاب کارگران پتروشیمی نگین مکران چابهار
روز دوشنبه ۱۸ دینیروهای شرکت دلتا پیمانکار آب شیرین کن سایت آب نیرو پتروشیمی نگین مکران در اعتراض به عدم پرداخت معوقات حقوق خود از سوی کارفرما دست به اعتصاب زدند. نیروهای پیمانکاری شرکت دلتا از شهریورماه تاکنون حقوق خود را دریافت نکرده اند و کارفرما هم به رغم اطلاع داشتن از مشکلات زندگی کارگران اقدامی انجام نداده است. شهرک پتروشیمی مکران چابهار (شهرک و منطقه صنعتی) در سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار واقع شده است.

اعتصاب رانندگان سرویس های منطقه ویژه بندر ماهشهر
روز دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح؛ در خروجی منطقه ویژه بندر ماهشهر رانندگان اتوبوس اعتصاب کردند.

کارگران نیشکر هفت تپه خواهان بازبینی طرح طبقه‌بندی مشاغل
تعدادی از کارگران رسمی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با اشاره به اینکه اجرای طرح طبقه‌ بندی مشاغل در این واحد نیاز به بازنگری دارد، خواستار اجرای درست این طرح برای افزایش میزان حقوق خود شدند. کارگران رسمی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با اشاره به اینکه طرح طبقه ‌بندی مشاغل در این شرکت سال‌ها پیش تدوین شده و یکبار هم این طرح در اسفند سال ۱۴۰۱ بازنگری شده، افزودند: مطالبه اصلی کارگران این مجموعه تولیدی و کشاورزی، بازنگری درست در طرح طبقه ‌بندی مشاغل است چرا که از سال‌ها پیش تاکنون این طرح تغییری نکرده و کارایی ندارد. این کارگران در پیگیری مطالبات خود برای بازنگری طرح طبقه ‌بندی مشاغل بارها دست به تجمع زده‌اند و تا زمانی که طرح طبقه ‌بندی مشاغل بصورت درست بازنگری نشود به پیگیرهای خود ادامه می‌دهند. کارگران می‌گویند بعد از سال‌ها پیگیری، تقریبا یکسال پیش با مدیران هفت تپه به تفاهم رسیدیم که نسبت به بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگران بعد از سال‌ها اقدام نماید اما در عمل به وظیفه قانونی خود عمل نکردند و در عین حال در اقدامی خارج از عرف، صدور احکام جدید را منوط به اخذ تعهد نامه کتبی از کارگران کردند که همان زمان با مخالفت کارگران همراه شد. ۱۷ مرداد ماه سال جاری در پی گیری‌هایمان از اداره کل کار خوزستان و اداره کار شهرستان شوش، در نهایت مقرر شد مجددا فرایند بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل اینبار توسط یک دفتر فنی در استان تهران انجام شود اما تا کنون به دلیل نارضایتی کارفرما و تامین نشدن منابع مالی، هیچ کارشناسی وارد هفت تپه نشده و اجرای آن با تعلل همراه شده است. درآمد کارگران به اندازه‌ای نیست که معاش‌شان تامین شود به همین دلیل درخواست بازنگری درست در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل را داریم تا همه بتوانند از مزایای اجرای این قانون استفاده نمایند.

تجمع کارگران فولاد شهرک صنعتی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش
شنبه ۱۶ دی کارگران فولاد شهرک صنعتی هفت تپه دراعتراض به پایین بودن دستمزد، پرداخت نکردن حق بیمه، نداشتن امنیت شغلی دست به اعتراض زدند. کارگران این واحد بیش از (۱۵۰) نفر میباشند.

حقوق های معوقه کارگران شرکت کیش ‌چوب قزوین
کارگران این شرکت چهاره ماه حقوق معوقه دارند و همینطور عیدی سال گذشته شان نیز پرداخت نشده است. شرکت کیش ‌چوب در شمال و جنوب و چندین شهر کشور شعبه دارد و با کارگرانش اینگونه رفتار میکند. کارگران این صنعت نیز باید متشکل شوند و سازمان کارگری محلی و سراسری شان را ایجاد کنند تا از حقوق خود دفاع کنند.

فشار شرکت خصوصی به کارگران راه‌آهن برای امضای قراردادهای ضد کارگری
شرکت خصوصی و پیمانکاری «گسترش آهن ‌راه گار»، که پیمانکاری خطوط ابنیه‌ فنی ناحیه شمال ٢ را به تازگی در دست گرفته، در قدم اول کارگران را تحت فشار گذاشته است تا قراردادهای جدیدی را امضا کنند که برخی مفاد آن به شدت علیه منافع کارگران است. این فشارها تا مرز تهدید به اخراج کارگرانی که از امضای قرارداد خودداری کرده‌اند پیش رفته است. با این وجود اغلب کارگران شاغل در این منطقه از امضای قرارداد جدید تاکنون خودداری کرده و اعلام کرده‌اند در صورت ادامه‌ی فشارها به اقدامات جدی‌تری دست خواهند زد. در این قرارداد جدید جدا از نگه داشتن یک ماه حقوق کارگران، در بند ۳۳ آمده: «شرکت متعهد می‌گردد در ابتدای هرماه حقوق پرسنل را پرداخت نماید ولی در صورت‌ عدم وصول صورت وضعیت پیمانکار بیش از سه ماه توسط کارفرما امکان تاخیر در پرداخت حقوق پرسنل محتمل می ‌باشد. اینجانب با آگاهی کامل از این موضوع حاضر به همکاری با شرکت می‌باشم و در این خصوص حق هیچ گونه اعتراض را از خود سلب می‌کنم». همچنین در بند ۳۴ این قرار داد آمده: «اینجانب با آگاهی کامل از اینکه مطالبات مربوط به عیدی، سنوات، مرخصی و بن کارگری از طرف شرکت به صورت ماهیانه در حقوق منظور و ماهیانه پرداخت می‌گردد، حاضر به همکاری با شرکت هستم و در پایان مدت قرارداد حق هیچ گونه ادعایی را در این خصوص از خود سلب می‌کنم». این در حالی است که کارگرانی که تهدید به اخراج شده‌اند به صورت میانگین ۱۵ سال سابقه کار در خطوط ابنیه‌ی فنی راه‌آهن را دارند.

تجمع مشترک کارگران فولاد هفت‌تپه و بازنشستگان تامین‌ اجتماعی شوش
یکشنبه ۱۷ دی کارگران فولاد هفت ‌تپه و بازنشستگان تامین ‌اجتماعی شوش در راستای کسب مطالبات به حق، در اعتراض به تبعیض و نابرابری ها، در اعتراض به فقر و نامساعد بودن وضعیت معیشتی مشترکا دست به اعتراض زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد
روز یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد مازندران و اصفهان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد شهرهای مربوطه تجمع کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز و کرمانشاه نیز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهرها دست به تجمع زدند.

تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی در اهواز
روز سه‌شنبه ۱۹ دی۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند. جمعی از بازنشستگان کشوری یزد، سنندج، کرمانشاه، ایلام، قزوین، تهران و همدان نیز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی معلمان بازنشسته مقابل سازمان برنامه و بودجه
روز چهارشنبه ۲۰ دی جمعی از معلمان بازنشسته نسبت به عدم پرداخت مانده پاداش و صدور حکم اصلاحیه رتبه بندی و پرداخت معوقات ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و عدم رسیدگی به دیگر خواسته هایشان مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

سه کارگر کشته شدند، دو کارگر مصدوم
طی یک روز حداقل پنج کارگر در ایران مصدوم یا کشته شدند. دو تن از کارگرانی که کشته شدند، کارگر ساختمانی بودند. عباس شیری، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی قم چهارشنبه ۱۳ دی گفت که در یک حادثه رانندگی دو تن از کارگران آرماتوربند پروژه مسکن ملی شهر جدید پرنیان در نزدیکی قم کشته شدند و یک همکار دیگر آنها مصدوم شد. به گفته او حال کارگر مصدوم نیز به شدت وخیم است. هویت هیچیک از این کارگران تا کنون فاش نشده است. دریک حادثه مرگبار دیگر یک کارگر زغال ‌سازی در روستای «بید راویز» از توابع رفسنجان به دلیل سقوط به داخل چاه جانش را از دست داد. نام این کارگر جانباخته نیز اعلام نشد. رسانه‌ها گفتند که نیروهای امداد و نجات پس از چند ساعت پیکر بی‌جان این کارگر را از چاه بیرون کشیدند. در حادثه دیگری یک کارگر چاه ‌کن در منطقه یحیی‌آباد آران و بیدگل حین انجام کار دچار حادثه و به همین دلیل مصدوم شد. علت این حادثه را رسانه‌ها «رها شدن سطل» از دست کارگری که خاک چاه را بیرون می‌کشید و برخورد آن با سر کارگر چاه‌کن گزارش کردند. نیروهای امداد و نجات کارگر مصدوم را از چاه بیرون کشیدند و به بیمارستان منتقل کردند. سازمان پزشکی قانونی ایران در یک گزارش از افزایش ۱۵ درصدی حوادث کاری مرگبار در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داده است. بر اساس این گزارش طی شش ماه ۱۰۷۷ کارگر جانشان را از دست دادند.

جانباختن یک کارگر ساختمانی در سنندج
“عرفان باسامی”، ۲۷ ساله، اهل روستای “بیساران” از توابع شهرستان سروآباد کُردستان و ساکن سنندج حین کار به دلیل نبود ایمنی با سقوط از یک ساختمان جان خود را از دست داد.

تایید حکم بازنشستگی اجباری و تقلیل گروه لیدا اسماعیلی
لیدا اسماعیلی از فعالین صنفی معلمان البرز و گیلان پیش‌تر توسط هیات تخلفات البرز به بازنشستگی پیش از موعد و تقلیل گروه محکوم شده بود. همچنین در اول مهرماه حراست آموزش و پرورش البرز غیرقانونی حکم تبعید این فعال صنفی را به استان هرمزگان به ایشان ابلاغ کرده بود. با شکایت و پیگیری خانم اسماعیلی تبعید به هرمزگان لغو شد اما حراست بر انتقال اجباری این فعال صنفی تا جایی پافشاری کرد که خانم اسماعیلی ناچار شد به ناحیه ۲ کرج منتقل شود. در۲۹ آذرماه حکم نهایی بازنشستگی اجباری و تقلیل گروه این فعال صنفی به وی ابلاغ شد. هیات تخلفات وزارت آموزش و پرورش در یکسال اخیر به صورت ویژه همدست نهاد امنیتی به پاکسازی گسترده فعالین صنفی روی آورده‌ است.

با اجرای حکم، پیمان فرهنگیان را در زندان لاهیجان حبس کردند
پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر در استان گیلان چهارشنبه ۱۳ دی پس از آنکه به دادسرای رضوانشهر احضار شد، بازداشت و به زندان منتقل شد. با تأیید دادگاه تجدیدنظر استان گیلان، او به یک سال زندان، دو سال تبعید و ممنوعیت خروج از کشور و بستن صفحه‌اش در اینستاگرام محکوم شده است. فرهنگیان را در یک پرونده دیگر به ۳۸ سال زندان محکوم کرده بودند. نیروهای امنیتی طی سال‌های اخیر چند مرتبه این شاعر مدافع حقوق کارگران را بازداشت کردند.

انتقال فواد فتحی از زندان به بیمارستان
یکشنبه ۱۷ دی۱۴۰۲فواد فتحی، فعال کارگری اهل شهر سنندج و محبوس در زندان اوین در پی حال جسمی نامناسب به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و پس از ساعاتی به زندان بازگردانده شد. بر اساس این گزارش، انتقال فواد فتحی به دلیل عفونت در ناحیه گوش او صورت گرفته است. این کارگر زندانی پس از انجام آزمایشات مرتبط به زندان اوین بازگردانده شد.

ممنوعیت های ویژه برای سروناز احمدی
سروناز احمدی زندانی سیاسی را از حق ملاقات، تماس، دریافت کتاب و اجازه ترجمه محروم کرده‌اند. به گفته یک منبع آگاه، مأموران زندان نمی‌گذارند متن‌هایی را که سروناز احمدی، فعال حقوق کودک محبوس در اوین، ترجمه می‌کند، به خانواده‌اش تحویل داده شوند و به خارج از زندان برسند.

نیروانا تربتی‌نژاد، کودک معترض به حبس محکوم شد
نیروانا تربتی‌نژاد، کودک اهل گرگان که شهریور ماه، مصادف با سالگرد خیزش انقلابی توسط نیروهای امنیتی در منزل والدینش بازداشت شده بود، از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به ١٠ ماه حبس و جزای نقدی محکوم شد.

صدورحکم زندان مهدی یراحی
مهدی یراحی به ۲ سال و ۸ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شد که یک سال از حکم حبس او قابل اجرا است.

اعزام ناهید تقوی زندانی سیاسی به مرخصی
ناهید تقوی، زندانی ۶۸ ساله و دوتابعیتی محبوس در زندان اوین تهران، روز سه‌شنبه ۱۹ دی۱۴۰۲ تحت نظارت پابند الکترونیکی به مرخصی اعزام شد. مریم دختر خانم تقوی با انتشار پستی در صفحه (ایکس) خود نوشته است: “مادرم امروز به مرخصی اعزام شد و در طول مرخصی مجبور به استفاده از پابند الکترونیکی است. مرخصی وی در محدوده هزار متری آپارتمانش در تهران محدود میشود”. این شهروند ایرانی ـ آلمانی، در تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۹ در منزل خود در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداست و بعدها توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “مشارکت در اداره گروه غیرقانونی و فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل ۱۰ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

حکم انفصال از خدمت فاطمه سوقندی معلم نیشابوری
هسته گزینش وزارت آموزش و پرورش با حکمی خانم سوقندی معلم ادبیات نیشابور را از معلمی برکنار کرد. پیش تر دادگاه انقلاب خراسان رضوی برای فاطمه سوقندی به اتهام تبلیغ علیه نظام پرونده‌ی قضایی تشکیل داده بود. در پی پرونده‌سازی‌های نهادهای امنیتی این معلم خراسانی هم به هیات تخلفات اداری و هم به هسته گزینش فراخوانده شده بود. آخرین حکم شغلی با عنوان اخراج در ٢٩ خرداد ١٤٠٢ برای فاطمه سوقندی صادر شده است.

***