مقالات

ستون اخبار کارگری و مبارزات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع کارگران مجتمع پتروشیمی آبادان
روز شنبه هشتم آبان‌ماه تعدادی از کارگران پتروشیمی آبادان با تجمع در مقابل این شرکت خواستار تحقق مطالبات خود شدند. اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل، امنیت شغلی، بازگشت به کار ۴ نفر از همکاران اخراجی و ایجاد تشکل کارگری برای پیگیری مطالبات‌شان از جمله مطالبات این کارگران است. کارگران ایران اجازه ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری را ندارند. در پتروشیمی آبادان کارگران بخاطر عدم امکان تشکل مستقل به ناچار برای ایجاد شورای اسلامی جهت پیگیری مطالبات‌شان اقدام کردند که حتی اجازه آن هم به کارگران داده نشد و برسر همین موضوع ۴ نفر از کارگران شرکت اخراج شدند. کارگران مراکز مختلف باید هوشیار باشند، نباید در دام ایجاد تشکل‌های دست‌ساز دولتی بیفتند و تلاش‌هایشان را در راستای ایجاد تشکل‌های مستقل خود به کار ببندند. روز یکشنبه نهم آبان‌ماه نیز جمعی از کارگران پتروشیمی آبادان برای دومین روز متوالی در اعتراض به عدم تحقق مطالباتشان در محوطه شرکت تجمع کردند.

تداوم اعتصاب کارگران پتروشیمی رازی
روز شنبه ۸ آبانماه کارگران پتروشیمی رازی برای چندمین روز پیاپی در اعتراض به عدم تحقق وعده های مدیران و مشکلات حقوق و مزایا دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان مرکزی شرکت تجمع کردند. کارگران از هفته گذشته دور جدید اعتراضات خود را آغاز کرده‌اند. از جمله خواسته‌های کارگران معترض تخصیص پاداش و مزایای رفاهی متناسب با منطقه، افزایش کیفیت وعده های غذایی، بروزرسانی طرح طبقه بندی مشاغل و بیمه تکمیلی بوده است. اعتصاب کارگران باعث شده آورهال شرکت نیز متوقف گردد. روز دوشنبه ۱۰ آبانماه کارگران پتروشیمی رازی برای چندمین روز پیاپی در اعتراض به عدم تحقق وعده های مدیران و مشکلات حقوق و مزایا دست از کار کشیدند.

اعتصاب کارگران پیمانکاری پتروشیمی کوه مبارک جاسک و پتروشیمی بیستون کرمانشاه
روز شنبه ۸ آبان کارگران پتروشیمی کوه مبارک جاسک در اعتراض به عدم دریافت معوقات مزدی دست به اعتصاب زدند. کارگران پروژه‌ نفتی کوه مبارک شهرستان جاسک که زیرنظر شرکت پیمانکاری کیسون مشغول به کار هستند، بیش از ۶ ماه است که هیچ حقوق و مزایایی دریافت نکرده و پیمانکار نیز در اینمدت از پاسخگویی به مطالبات کارگران سرباز زده است. همچنین کارکنان قراردادی اتاق کنترل، سایت و کارگران واحد تعمیرات پتروشیمی بیستون کرمانشاه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به اعتصاب زدند و در محوطهٔ شرکت تجمع کردند. گفته می‌شود که اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنایع نفت و گاز ذیل «کمپین بیست ده» منجر به عقب‌نشینی موقتی کارفرمایان گشته، اما با پایان کمپین و عهدشکنی پیمانکاران، باز هم شاهد رشد اعتصابات کارگران در این صنایع خواهیم بود.

تجمع اعتراضی کارگران اورهال شرکت پالایش گاز پارسیان
روز چهارشنبه ۱۲ آبانماه کارگران اورهال پالایشگاه گاز پارسیان در ‌اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌های معوقه در محوطه شرکت دست به تجمع زدند. پالایشگاه گاز پارسیان در شهرستان مُهر استان فارس واقع شده است و ماه گذشته اعلام شد که اورهال و تعمیرات کلی شرکت به اتمام رسیده است اما حقوق کارگران مداوماً به تعویق افتاده و پرداخت نشده است.

کارگران معترض ماشین‌سازی تبریز، مدیران و مشاوران جدید این کارخانه را بیرون کردند
روز شنبه ۸ آبان کارگران ماشین‌سازی تبریز، در ادامه اعتراضات پیشین و در اعتراض به تداوم سوءمدیریت‌ها در این مجموعه بزرگ صنعتی، ۱۱ نفر از مدیران و مشاوران جدید این کارخانه را بیرون کردند. مدیرعامل کارخانه نیز همزمان با این حرکت درست کارگران، برای جلوگیری از تنش و درگیری‌ها، به سرعت اقدام به خروج از کارخانه کرده‌اند.

دهمین روز از تجمع اعتراضی کارگران معدن سرب و روی گوجر
دوشنبه دهم آبانماه کارگران معدن سرب و روی گوجر در شهرستان راور در دهمین روز از تجمعات اعتراضی خود مقابل اداره کار این شهرستان تجمع کردند. این کارگران نسبت به وضعیت بد معیشتی خود اعتراض داشته و خواهان افزایش دستمزدها هستند. کارگران معدن گوجر واقع در شهرستان راور استان کرمان خواهان افزایش حداقل ۳۰ درصد به حقوق‌ها مانند کارگران معادن زغال سنگ در استان کرمان هستند. کارگران معادن زغال سنگ کرمان پس از اعتصاب گسترده و چندین روزه توانستند کارفرمایان را وادار به افزایش ۳۰ درصدی دستمزد کنند. کارگران معدن گوجر اکنون پایه حقوق قانون کار را دریافت می‌کنند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ماشین سازی اراک
از روز نهم آبانماه کارگران کارخانه ماشین سازی اراک با خواست افزایش حقوق متناسب با تورم واقعی و هزینه‌های زندگی در محوطه شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند. چهارشنبه دوازدهم آبانماه نیز کارگران کارخانه ماشین سازی اراک برای چندمین روز متوالی در محوطه شرکت دست به تجمع و اعتراض زدند. کارگران کارخانه ماشین سازی اراک خواهان – افزایش دستمزدها- ادغام کارگران شرکتی و تبدیل وضعیت – برگشت به کار کارگران اخراجی و تغییر مدیر کارخانه هستند. کارگران پیمانکاری شرکت که در حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ نفر هستند خواستار قرارداد مستقیم با شرکت می‌باشند. همچنین از ماه گذشته و با شروع اعتراضات کارگران، حراست شرکت اقدام به اخراج ۷ نفر از کارگران نموده که بازگشت به کار این همکاران اخراجی از خواسته‌های اصلی کارگران است.

تجمع کارگران روغن نباتی گلنار
روز شنبه ۸ آبان جمعی از کارگران کارخانه «روغن نباتی گلنار» در اعتراض به بلاتکلیفی در وضعیت شغلی خود و کارخانه در محوطه داخلی کارخانه تجمع کردند. طبق گفته‌ی کارگران؛ با افزایش مشکلات این کارخانه، کارفرما هر ماه با اعلام تعطیلی موقت کارخانه (به مدت یک تا دو هفته) حدود ۳۰۰ کارگر این واحد تولیدی را به مرخصی اجباری می‌فرستد. مهر ماه گذشته نیز این تعطیلات حدود دو هفته طول کشید. کارگران که نگران امنیت شغلی خود هستند، درباره سایر مشکلات خود میگویند: قرارداد کاری همه کارگران به صورت یک ماهه است اما کارفرما به ازای روز‌های کارکرد به کارگران حقوق پرداخت می‌کند. بعنوان نمونه ماه پیش به ازای دو هفته کار به حساب هر یک از کارگران حدودا سه میلیون تومان واریز شده است. این در حالیست که کارگران طبق قرارداد منعقده هر روز آماده کار و حضور در کارخانه هستند و این کارفرماست که کارگران را به مرخصی‌های اجباری می‌فرستد.

تجمع کارگران شهرداری خرمشهر مقابل فرمانداری این شهر
روز پنجشنبه ۶ آبان‌ماه جمعی از کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌هایشان در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. کارگران شهرداری خرمشهر ۶ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند و بر اساس آخرین گفته‌های فرهاد دربندی نور، سرپرست شهرداری خرمشهر تا پایان دیروز باید حقوق پایه ۲ ماه آنها به حسابشان واریز می‌شد که تاکنون این کار صورت نگرفته است.

اعتصاب کارگران فضای سبز در قزوین
روز یکشنبه نهم آبانماه کارگران فضای سبز (پارک ملت) روژان دشت کاسپین در قزوین در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زدند. این کارگران ۴ ماه حقوق معوقه دارند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری کوت عبدالله
کارگران شهرداری کوت عبدالله مقابل دوربین صدا و سیما: «تنها اسلحه‌مان اعتصاب است». این کارگران می‌گویند آخرین دستمزد دریافتی آنها مربوط به خرداد ماه است و بعد از آن دیگر پولی به حسابشان واریز نشده است. همچنین چندین ماه هم حق بیمه‌ آنها پرداخت نشده است از روز پنجشنبه ۶ آبان کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالباتشان مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند روز چهارشنبه ۱۲ آبانماه نیز کارگران خدماتی شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌هایشان در سطح شهر دست به راهپیمایی زدند.

کارگران شهرداری بیدروبه خوزستان ۴ ماه حقوق نگرفتند
۱۶ کارگر شهرداری بیدروبه ۴ ماه حقوق خود را دریافت نکرده اند، ضمن اینکه کارمندان شهرداری نیز ۲ ماه حقوق معوقه دارند.

تجمع اعتراضی کارگران متروی صادقیه
روز یکشنبه ۹ آبان کارگران متروی صادقیه در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و سطح نازل حقوق و مزایا دست به تجمع اعتراضی زدند.

اخراج تعداد دیگری از کارگران آب معدنی داماش
طی روز‌های گذشته تعداد دیگری از کارگران باقیمانده کارخانه آب معدنی داماش به بهانه افزیش هزینه‌های تولید از کار بیکار شدند و تنها حدود ۳۰ کارگر در کارخانه باقی‌ مانده‌اند. در یکماه و نیم گذشته ١٦ کارگر علیرغم تعهد کارفرما به حفظ امنیت شغلی از کار اخراج شدند.

کارگران اخراجی کارخانه‌ ریسندگی و بافندگی شاهین شهر خواستار بازگشت به کار هستند
نماینده کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی شاهین شهر گفت: در این کارخانه ۱۵۰ کارگر با سابقه بیش از ۱۸ سال امرار معاش می‌کردند که هم اکنون تمام این افراد بیکار شده اند. وی که از کارگران بیکار شده این کارخانه است، افزود: بسیاری از کارگران این شرکت برای کسب درآمد با قرارداد‌های سفید امضا مشغول به کار بودند و در نامه نگاری‌های متعدد در رفع مشکلشان به نتیجه نرسیده‌اند و از مسئولان خواستار رفع مشکل هستند. وی فعالیت این کارخانه را از نیمه تیرماه امسال به بهانه بازسازی و تجهیز متوقف اعلام کرد و گفت: در آنزمان بیش از نیمی از کارگران این کارخانه به بهانه یک هفته تعطیلی از کار اخراج شدند و بقیه هم در ابتدای شهریور به طور ناگهانی از کار بیکار شدند. این نماینده کارگران کارخانه ریسندگی و بافندگی شاهین شهر افزود: در ادامه هم پس از پاسخگو نبودن مسئولان کارخانه به اداره کار شاهین شهر و دفتر نماینده مجلس، ۳۰ نفر از کارگران بازگشت به کار شدند و این بار نیز با این کارگران قراردادی امضا نشد. وی با بیان اینکه خواسته ما قانونی است و خواستار قانون بازگشت به کار هستیم، گفت: از سوی دیگر نیز ما انتظار احقاق حقوق خود پس از ۱۷ سال کار را در این شرکت داریم. وی این کارخانه را از دو خط تولید با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ تن نخ با ضخامت‌های متفاوت بیان و تاکید کرد هم اکنون آگهی فروش شرکت اعلام و این در حالی است که حقوق ما پایمال شده است.

تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی مخابرات منطقه‌ای آذربایجان شرقی
روز سه ‌شنبه یازدهم آبانماه جمعی از کارکنان شرکتی مخابرات منطقه‌ای آذربایجان شرقی در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل مقابل دفتر مدیر منطقه استان و ساختمان مرکزی مخابرات تجمع برگزار کردند. تجمع کنندگان که حدود ۱۰۰ نفر بودند اغلب با مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا با قراردادهایی با گروه ۶ مشغول به کار هستند و نسبت به این وضعیت اعتراض دارند.

۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی خواهان بیمه تامین اجتماعی هستند
این کارگران نسبت به تعلل رسیدگی به طرح اصلاح ماده ۵ و عدم تخصیص سهمیه جدید انتقادات فراوانی دارند. فعالان صنفی کارگران ساختمانی باور دارند، نفوذ کارفرمایان صنعت ساختمان در مجلس سبب شده تا اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی کند شود. روال فعلی اینگونه است که منبع درآمد بیمه کارگران ساختمانی از محل صدور پروانه‌های ساخت تامین می‌شود به این شکل که در ازای صدور هر پروانه، ۱۵ درصد هزینه به حساب سازمان واریز و بابت بیمه کارگران، صرف می‌شود. سازمان تامین اجتماعی ادعا می‌کند این ۱۵ درصد کفایت ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده بخش ساختمان را نمی‌دهد؛ به همین دلیل درخواست کرده تا منابع درآمدی در ماده ۵ اصلاح شود. اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی باور دارند، هیات رییسه مجلس در برابر اقشار محروم جامعه ایستاده و نمایندگان مجلس از کارفرمایان ساختمان‌سازی که جزو مرفه‌ترین گروه‌های اجتماعی هستند، حمایت می‌کنند. سازمان تامین اجتماعی همواره کمبود تامین منابع را عامل مسکوت ماندن تخصیص سهمیه جدید برای کارگران ساختمانی اعلام کرده است.

تجمع اعتراضی کارکنان دانشگاه آزاد شوشتر
روز سه‌شنبه یازدهم آبانماه کارکنان دانشگاه آزاد شوشتر مجدداً در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌ها و شرایط نامناسب شغلی و معیشتی دست به تجمع در‌ محوطه این دانشگاه زدند.

تجمع معلمان و فرهنگیان کشور مقابل مجلس
روز شنبه ۸ آبانماه جمعی از معلمان و فرهنگیان شهرهای مختلف کشور مقابل مجلس دست به تجمع زده‌اند. معلمان شاغل و بازنشسته خواهان اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد هیأت علمی برای معلمان شاغل، اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته و تحقق دیگر خواسته‌های خود هستند. همچنین همانروز شنبه ۸ آبان جمعی از خدمتگزاران و سرایداران مدارس همزمان با تجمع معلمان، در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و سطح پایین حقوق‌ها مقابل مجلس دست به تجمع زدند.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی کرمانشاه
روز یکشنبه ۹ آبانماه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی کرمانشاه مقابل اداره تامین اجتماعی این شهرستان تجمع اعتراضی برپا کردند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها ،مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواهان افزایش و همسان سازی کامل حقوق‌ها هستند.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی مشهد، تبریز، رشت، اهواز و تهران
روز یکشنبه ۹ آبانماه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی مشهد و تهران نیز مقابل اداره تامین اجتماعی این شهرستانها تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات ایران
روز یکشنبه ۹ آبانماه جمعی از بازنشستگان شرکت مخابرات ایران در محوطه ساختمان معاونت مالی مخابرات ایران تجمع اعتراضی برپا کردند. بازنشستگان مخابرات ایران خواهان تحقق مطالبات خود هستند.

ابلاغ حکم قضایی به کامیار فکور
طی حکمی که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برای کامیار فکور صادر شده است وی از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه و بخاطر اتهامات نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اخلال در نظم عمومی، به ۸ ماه حبس، ۵۰ ضربه شلاق و ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده که به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده است. این محکومیت تعلیقی را هم به صورت زیر “مراقبتی” کردند:
۱. کسب مجوز از مقام قضایی برای سفر خارج کشور
۲. شرکت در جلسات مشاوره برای کنترل هیجان و پرهیز از ناامیدی در موسسه روانشناسی ماوای قم
۳. اعلام هرگونه تغییر شغل، اقامتگاه یا جابه‌جایی به مقام قضایی
۴. خودداری از فعالیت اجتماعی و سیاسی در شبکه‌های اجتماعی
کامیار فکور، فعال کارگری و خواننده موسیقی اعتراضی «رپ» است. این فعال کارگری روز ۱۷ اسفند سال جاری در تجمع کارگران، معلمان و بازنشستگان در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ به‌ همراه چند نفر دیگر بازداشت شده بود.

گوهر عشقی و سحر بهشتی، مادر و خواهر ستار بهشتی بازداشت شده‌اند
ماموران امنیتی ساعت ۲۲:۲۰ دقیقه چهارشنبه دوازدهم آبان‌ماه با یورش به منزل خانم سحر بهشتی ‌ضمن بازرسی و جمع آوری لوازم ارتباطی آنان، اعضای خانواده ستار بهشتی را بازداشت کردند. مصطفی اسلامی همسر سحر بهشتی که به رفتار ماموران با همسر و مادر همسرش اعتراض کرده بود، نیز مورد ضرب و‌شتم شدید قرار گرفت و بازداشت شده است.

پایان اعتصاب غذای نصرت بهشتی
خانم نصرت بهشتی پس از اعزام به بیمارستان، به اعتصاب غذای خود پایان داد. نصرت بهشتی معلم بازنشسته و معترض، به خاطر حضور در اعتراضات صنفی فرهنگیان نزدیک به دو ماه است از تاریخ ١٣ مرداد ماه در زندان وکیل آباد مشهد به سر می برد. وی که از تاریخ ٢ آبان ماه ١٤٠٠ دست به اعتصاب غذا زده بود، دیروز پس از اعزام به بیمارستان به اعتصاب غذای خود پایان داد. نصرت بهشتی که مدتهاست از درد کلیه رنج می برد، به خاطر جلوگیری مسئولان زندان و نیروهای امنیتی، از اعزام وی به بیمارستان اعتصاب غذا کرده بود.

حضور وکیل و خانوادە نصرت بهشتی در شعبە ٤ دادگاە مشهد
روز یکشنبه ٩ آبان ماه ١٤٠٠ ساعت ٩ آقای طباطبایی وکیل پرونده خانم نصرت بهشتی به همراه خانواده وی به شعبه ی ٤ دادگاه انقلاب مشهد مراجعه نمودند .دادگاه با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه و درخواست آزادی نصرت بهشتی موافقت نکرد. به گفته وکیل پرونده اتهامات خانم بهشتی “اقدام علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات” و … می باشد. نصرت بهشتی اتهامات وارده را رد کرده و گفته است هیچ زندانی نخواهد توانست وی را از موضع مبارزه با ستم پایین بکشد و هر جا ظلمی ببیند فریاد خواهد زد.

سازمان ملل: ۳.۵ میلیون نفر در افغانستان آواره شده اند
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور افغانستان با هشدار در باره یک بحران انسانی در این کشور اعلام کرد در پی افزایش درگیری ها ۳.۵ میلیون نفر در اثر جنگ و ناامنی در این کشور آواره شده اند. براساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، از ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی دست‌کم ۲۷۰ هزار نفر در داخل این کشور به دلیل خشونت‌ها و ناامنی‌ها آواره شده باشند؛ رقمی که شمار کل آوارگان افغانستان را به بیش از ۳.۵ میلیون نفر می‌رساند.

خانواده‌هایی که در هفته‌های اخیر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند، وخامت وضعیت امنیتی را دلیل اصلی فرار خود اعلام می‌کنند. بسیاری از آنها گزارش داده‌اند که علاوه بر درگیری‌های مداوم، خشونت‌های اعمال شده از سوی گروههای مسلح غیردولتی و استقرار بمب‌های دست ساز در مناطق مسکونی و جاده‌های اصلی، همچنین قطع خدمات اجتماعی و از دست دادن درآمد به دلیل افزایش ناامنی از دیگر دلایل آنها برای ترک خانه و پذیرش رنج آوارگی بوده است.

سقوط ساختمان ۲۲ طبقه‌‌ای در نیجریه؛ حدود یکصد کارگر زیر آوار مانده‌اند
حدود یکصد نفر بر اثر فرو ریختن یک برج مسکونی لوکس در حال ساخت در لاگوس، پایتخت اقتصادی نیجریه، زیر آوار ماندند. خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۰ آبان به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که کارگران ساختمانی زیر تلی از آوار سنگ و بتن مانده‌اند. این گزارش می‌افزاید که گروه‌های امداد و نجات تا شامگاه دوشنبه یک جسد را از زیر آوار بیرون کشیده‌اند و دست‌کم سه نفر نیز نجات یافته‌اند. این میان اما گذر سریع زمان علیه دیگر کارگرانی است که همچنان زیر آوار مانده‌اند. گروه‌های امداد و نجات در این عملیات از بیل‌های مکانیکی و لامپ‌های با قدرت بالا مخصوص سیلاب استفاده می‌کنند.

کارگران به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، شمار کارگرانی که در لحظه فرو ریختن ساختمان در آنجا بوده‌اند احتمالا به یکصد نفر برسد. فرو ریختن ساختمان در نیجریه امر نادری نیست، بلکه به دفعات اتفاق افتاده است، امری که دلیل آن عدم اجرای مقررات ساختمان‌سازی و استفاده از مصالح غیراستاندارد است. به گفته مقامات لاگوس، برجی که روز دوشنبه فروریخت ۲۲ طبقه‌ای بود و یک شرکت بخش خصوصی نیز کار ساخت و ساز آن را بر عهده داشت. این حادثە چیزی جز سودپرستی نظام سرمایەداری نیست کە برای انباشت سود بیشتر جان کارگران برایشان اهمیتی ندارد. ما سود پرستی نظام سرمایەداری را عامل اصلی کشتار کارگران میدانیم و با بستگان و همکاران قربانیان این حادثە اعلام همبستگی میکنیم.

***