مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

خیزش در قزاقستان و سقوط دولت
مردم قزاقستان چند روز علیه گرانی بنزین، فقر و فساد، دست به اعتراض زدند و به مراکز دولتی حمله و آنها را تسخیر کردند. این اعتراضات به سقوط دولت منجر شد. در جریان اعتراضات کارگران نفت ملحق شدند. پیوستنِ کارگران صنعت نفت قزاقستان به اعتراضات علیه سیاست ریاضت اقتصادی و گرانی، قطعا نقطه امیدوار کننده ای است. اما سرکوب اعتراضات توسط ارتش و نیروهای پیمان امنیت منطقه ای از جمله روسیه آغاز شده است. اخبار از کشته شدن دهها نفر و زخمی شدن تعداد بیشتری و دستگیری های وسیع خبر میدهد. هنوز نتوانسته اند کنترل مجدد اوضاع را بدست گیرند. به امید اینکه کارگران صنعت نفت بتوانند با طرح آلترناتیو طبقاتی خودشان رهبری اعتراضات برحق مردم معترض را بدست گیرند و هدایت کنند.

تداوم تجمعات اعتراضی کارگران پتروشیمی رجال
تا روز یکشنبه ۱۲ دی‌ماه کارگران پتروشیمی رجال برای هفتمین روز به منظور پیگیری مطالبات خود دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران خواستار پرداخت حق مزایای اقلیمی و بدی آب و هوا، طبق بخشنامه سازمان منطقه ویژه هستند و می‌گویند: تعطیل کاری‌ها و جمعه کاری‌ها از آبان‌ماه ۹۷ پرداخت شده ولی قبل از آن پرداخت نشده است. اصلاح قرارداد پرسنل و در اختیار قراردادن یک نسخه از آن به کارگران از دیگر خواسته آن‌ها بوده و خواستار اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل هستند.

تجمع اعتراضی کارگران معدن مس مزرعه‌ اهر
اعتراض کارگران معدن مزرعه با حضور سرپرست حراست مجتمع مس سونگون، مدیرعامل شرکت معدن مزرعه و رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهر برگزار شد و بار دیگر کارگران این شرکت مطالبات خود را مطرح کردند. طی هماهنگی با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان ‌شرقی مقرر شد که تا روز دوشنبه هفته‌ جاری مطالبات کارگران معدن مزرعه با حضور معاونت توسعه منابع انسانی شرکت ملی صنایع مس ایران، مدیر مجتمع سونگون، مدیرعامل شرکت مس مزرعه، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهر و نماینده کارگران معدن مزرعه در اداره‌ کل کار استان بررسی شود. کارگران معدن مزرعه با پادرمیانی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهر به تجمع اعتراضی پایان داده و تأکید کردند که در صورت بی‌توجهی به درخواست‌ها، دوباره به اعتراض ادامه می‌دهند.

کارگران کارخانه کاشی تبریز دست به اعتصاب زدند
کارگران شیفت صبح کارخانه کاشی تبریز روز جمعه دهم دیماه در اعتراض به سطح نازل دستمزدها دست به اعتصاب زدند و در محل رختکن تجمع کردند. پیشتر کارفرما وعده داده بود که پایه حقوق کارگران را افزایش دهد اما با توجه به خُلف وعده کارفرما، این کارگران صبح در محل رختکن مانده و از رفتن به سر کار امتناع کردند. بعدازظهر همانروز جمعه ۱۰ دیماه کارگران کارخانه کاشی تبریز پس از چند ساعت اعتصاب و تجمع در محیط رختکن پرسنل، با صحبتهای حسن‌زاده مدیرعامل شرکت مبنی بر افزایش پایه حقوق کارگران و اجرای آن در دریافتی‌های همین ماه، به اعتصاب خود پایان دادند.

اعتراض کارگران شرکت واحد
در تداوم اعتراضات به عدم اجرای بازنگری طبقه‌بندی مشاغل و عدم پرداخت مطالبات معوق، رانندگان شرکت واحد شنبه ۱۸ دی با چراغ روشن و سرعت ۳۰ کیلومتر حرکت خواهند ‌کرد و دیگر کارگران در توقفگاه‌ها در حمایت از رانندگان ساعت ده صبح مقابل دفتر مدیریت تجمع خواهند نمود. با توجه به پیگیری‌ها و نامه ‌نگاری‌های چند سال گذشته درخصوص عدم اجرای طرح بازنگری طبقه‌ بندی مشاغل و بی ‌توجهی مدیریت و مسئولین نسبت به اجرای آن، رانندگان در تاریخ ۲۸ آذر دست به تجمع اعتراضی مقابل شورای شهر و شهرداری تهران زدند. طی چند روز گذشته ده‌ها تن از کارگران شرکت واحد تلفنی به مرکز پلیس امنیت تهران احضار شده‌اند. کارگران در تلفن پلیس امنیت تهدید شده‌اند که نباید در اعتراض شنبه ۱۸ دی شرکت کنند.

تجمع مجدد کارگران سد شفارود رضوانشهر
روز یکشنبه ۱۲ دیماه حدود ۷۰ نفر از کارگران سد شفارود در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق ۷ ماهه خود مجدداً در مقابل کارگاه این سد تجمع کردند. کارگران می‌گویند بار‌ها مسوولان وعده پرداخت حقوق عقب افتاده را داده اند، ولی این وعده هنوز عملی نشده است. حدود ۴ماه هم حق بیمه این کارگران پرداخت نشده است. ساخت سد شفارود از شهریور متوقف شده و حدود ۸۰۰ کارگر بیکار شده اند.

اجتماع کارگران رنگین نخ سمنان مقابل استانداری
صبح روز یکشنبه ۱۲ دی ماه کارگران رنگین نخ سمنان که پیش از این ۱۴ بار تجمعات مشابهی را مقابل ساختمان نهادهای دولتی در استان انجام داده‌اند، با تجمع در مقابل ساختمان استانداری پیگیر مطالبات مزدی و سنواتی خود شدند. یکی از این کارگران گفت: ما کارگران دست کم ۵۰ نفر هستیم که از سال ۹۲ پیگیر مطالبات‌مان از مسئولان شهرستانی و استانی هستیم اما متاسفانه بعد از گذشت هشت سال هنوز هیچ اقدامی در جهت پیگیری مطالبات انجام نشده است.

چهار ماه مطالبات معوق کارگران «پارس پامچال»
کارگران کارخانه «پارس پامچال» در قزوین میگویند: بابت ۴ ماه معوقات مزدی سال جاری طلبکاریم و با اتمام دی ماه؛ این معوقات به ۵ ماه افزایش پیدا می‌کند. به صورت مشخص در حال حاضر حجم معوقات مزدی کارگران این واحد تولید کننده انواع رنگ و رزین واقع در شهر صنعتی البرز در استان قزوین حدود ۴ ماه برآورد می‌شود. پیش از این مطالبات مزدی‌مان به ۵ تا شش ماه می‌رسید که با پیگیری کارگران بخشی از مطالبات پرداخت شده است. آنها با بیان اینکه حق بیمه کارگران این کارخانه حدود ۵ ماه به تاخیر افتاده است و اگر مدیریت کارخانه راهکاری برای پرداخت بدهی‌های خود به کارگران پیدا نکند همه کارگران برای تامین هزینه‌های زندگی خود دچار مشکل خواهند شد.

کارگران شهرداری رودبار
حدود ۷۰ نفر از کارگران مجموعه شهرداری رودبار در استان گیلان نسبت به پرداخت نشدن دستکم چهار تا پنج ماه حقوق و مطالبات خود اعتراض دارند. کارگران میگویند عدم پرداخت منظم دستمزد در مجموعه شهرداری رودبار مشکلات خانوادگی و معیشتی برای کارگران به وجود آورده است. طی این مدت از همه آشنایان قرض کرده‌ایم. به علت مشکلات مالی شهرداری و پرداخت نشدن دستکم چهار تا پنج ماه از دستمزدهایمان نسبت به هزینه‌های واقعی زندگی، هر روز سفره‌هایمان به نسبت روز قبل کوچکتر می‌شود. غیر از حقوق‌های معوقه سال جاری، مطالبات پرداخت نشده قدیمی هم داریم که مربوط به سالهای ۹۴و ۹۵ است و پیمانکار هنوز به حساب کارگران واریز نکرده است. یکی از این کارگران میگوید در مجموعه شهرداری رودبار بیشتر از ۱۸ سال است تحت مسئولیت یک شرکت واسطه‌ای مشغول کار هستیم، شرکتی که به بهانه تامین نیرو عملا هیچ نقشی در ارائه خدمات ندارد.

تجمع کارگران بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز
روز شنبه ۱۱ دی‌ماه، شماری از کارگران بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز، در مقابل ساختمان خانه کارگر این شهرستان، دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان به اجرایی نشدن مصوبات استانداری فارس معترض‌اند و خواهان پرداخت مطالبات ایام اشتغال خود که از دهه ۸۰ بلاتکلیف باقی مانده هستند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان معدن سنگرود مقابل مجلس
روز یکشنبه ۱۲ دیماه بازنشستگان معدن سنگرود در اعتراض به‌عدم رسیدگی به وضعیت بازنشستگی خود مقابل مجلس اعتراض کردند. بازنشستگان می‌گویند در حالیکه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس سازمان تامین اجتماعی و ایمیدرو را مکلف به پرداخت خسارت به این بازنشستگان کرده است، تاکنون هیچ خسارتی به آن‌ها پرداخت نشده و همچنان بلاتکلیف هستند.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی رشت
روز یکشنبه ۱۲ دیماه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی رشت مقابل اداره کل تامین اجتماعی این شهرستان تجمع اعتراضی برپا کردند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها ،مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند و خواهان افزایش و همسان سازی کامل حقوق‌ها هستند. آنها در شعارهایشان خواستار آزادی اسماعیل گرامی بازنشسته زندانی نیز بودند.

تجمع بازنشستگان و مستمری‌ بگیران تأمین اجتماعی اهواز
روز دوشنبه ۱۳دی‌ماه ۱۴۰۰، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی استان خوزستان، در مقابل ساختمان اداره کل سازمان تامین اجتماعی این استان تجمع کردند. تجمع این افراد در اعتراض به ادامه وضعیت بد معیشتی و اجرای همسانسازی ناقص و عدم تصویب دائمی آن صورت گرفته است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان معدن سنگرود
صبح روز یکشنبه ۱۲ دیماه بازنشستگان معدن سنگرود واحد البرز غربی در اعتراض به بی‌توجهی ایمیدرو و سازمان تامین اجتماعی نسبت به پرداخت خسارت، مقابل مجلس تجمع کرده بودند، که پس از آن نیز مقابل ساختمان تهیه و تولید مواد معدنی تجمع کردند. این کارگران میگویند سالهاست پیگیر وضعیت بازنشستگی خود هستیم، اما تاکنون هیچ جوابی از این سازمان نگرفته‎ایم. یکشنبه های اعتراضی همچنان پا برجاست.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد
روز یکشنبه ۱۲ دیماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد در خوزستان، اصفهان و تهران مقابل ساختمان این صندوقها تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند. بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به تجمع می‌زنند.

جانباختن عادل کیانپور در زندان اهواز
عادل کیانپور، زندانی سیاسی در زندان شیبان اهواز، که از چهارم دی ماه در اعتراض به محرومیت از حق دادرسی عادلانه و بدون رسيدگى پزشكى، دست به اعتصاب غذا زده بود، پس از يك هفته اعتصاب غذا، بعدازظهر روز شنبه ۱۱ دی ‌ماه درگذشت.⁠ عادل کیانپور پیش‌تر، طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب اهواز، به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «تبلیغ به سود گروه‌های مخالف»، و «تشویش اذهان عمومی به قصد برهم زدن امنیت ملی» به تحمل سه سال زندان تعزیری محکوم شده بود.⁠ عادل کیانپور پس از ورود به ایران بازداشت شد و در اعتراض به ما‌هها شکنجه و حبس ناعادلانه هفته پیش دست به اعتصاب غذا زد و در زندان جان باخت.

وضعیت بکتاش آبتین وخیم‌ تر شده است
روز ۱۱ دی ماه وضعیت بکتاش آبتین ، شاعر، فیلمساز و عضو #کانون_نویسندگان_ایران وخیم‌تر شد و پزشکان برای ادامه‌ی روند درمان او را در وضعیت کمای مصنوعی قرار دادند. خانواده‌ی آبتین ۲۲ آذر ماه موفق شدند برای او از زندان مرخصی بگیرند. فشاری که در این ده روز از سر گذرانده بود، درگیری بالای ریه و پایین بودن جدی سطح اکسیژن خون باعث شد که با وجود تلاش شبانه‌روزی کادر درمان، آبتین روزهای بعد را بی هیچ نشانه‌ای از بهبود سپری کند. انتقال شبانه‌ی او به بیمارستان طالقانی و به زنجیر کشیدن او بر تخت بیمارستان، بی‌خبر نگه داشتن خانواده و هم‌بندانش از وضعیت او اوج وحشیگری دستگاە قضایی رژیم اسلامی نسبت بە زندانیان سیاسی را نشان میدهد کە اکنون بە یک کمپین وسیع در میان فعالین سیاسی اجتماعی تبدیل شدە است کە خواهان آزادی آبتین و همە زندانیان سیاسی هستند.

احضار محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران
بازپرس شعبه ششم دادسرای عمومی و انقلاب شهریار طی حکمی محمد حبیبی را برای پاره‌ای از توضیحات به پلیس امنیت غرب استان تهران احضار کرد. در این احضاریه آمده است که این فعال صنفی به همراه وکیل خود حاضر شود. سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران پیش تر با اتهاماتی واهی به هفت سال و نیم زندان محکوم شده بود که نزدیک به سه سال را در زندان گذراند. همچنین دادگاه اداری وزارت آموزش و پرورش حکم اخراج‌ و‌ بازخرید از خدمت را برای این فعال صنفی معلمان صادر کرده است.

احضار فعالین صنفی معلمان خوزستان
دادگاه انقلاب اهواز فعالان صنفی، پیروز نامی، علی کروشات و فرنگیس نسیم ‌پور را جهت رسیدگی به اتهامات فراخواند. علی کروشات، پیروز نامی و فرنگیس نسیم ‌پور از اعضای هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان استان خوزستان هستند و به واسطه فعالیت صنفی مورد اتهام قرار گرفته‌اند.

احضارها، زندان و سرکوب
نازنین محمد نژاد برای سپری کردن۳ سال و ۴ ماه حبس راهی زندان اوین شد. نازنین محمد نژاد دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۹ توسط مأموران اطلاعات سپاه در منزل خودبازاشت شده بود.

بهاره سلیمانی روز یکشنبه ۱۲ دی‌ماه، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد. بهاره سلیمانی مرداد ماه سال جاری به همراه تعدادی دیگر از فعالین توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری محاکمه و از بابت اتهام “مشارکت در اداره گروه غیرقانونی” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۶ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

خالد پیرزاده زندانی سیاسی و قهرمان پرورش اندام محبوس در زندان شیبان اهواز، روز گذشته در اقدامی اعتراضی چشم راست خود را با ۱۰ بخیه دوخته است. پیرزاده در حالی که از رسیدگی پزشکی محروم شده است، دلایل این اقدام را اعتراض به وضعیت موجود در ایران، روند دادرسی و حبس ناعادلانه، خلف وعده مسئولان درباره آزادی مشروط وی و برخوردهای توهین‌آمیز مقامات قضایی و زندان با خانواده، همسر و دختر خود عنوان کرده است.

با گذشت نزدیک به سه ماه از بازداشت خدیجه مهدی‌پور سی و چهار ساله و از فعالین مدنی شهرستان ایوانغرب و ساکن شهر ایلام توسط نیروهای امنیتی، هیچ اطلاعی از محل نگهداری و سرنوشت وی در دسترس نیست. به گفته یک منبع مطلع، طی سه ماه گذشته خدیجه مهدی‌پور از حق ملاقات با خانواده و همچنین حق دسترسی به وکیل محروم بوده و همین منجر به نگرانی خانواده وی شده است. خدیجه مهدی‌پور روز یکشنبه هجدهم مهر ماه بدون ارائه هرگونه برگه قضایی توسط نیروهای امنیتی ایلام بازداشت گردید.

***