مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیر عسگری و آرش کلهر با همکاری امیر عسگری

تجمع اعتراضی کارگرانِ پتروشیمی چوار ایلام مقابل استانداری
روز چهارشنبه هفدهم فروردین کارگران روزمزد پتروشیمی چوار ایلام مقابل استانداری این استان تجمع کردند. این کارگران که پانزده روز کار و پانزده روز استراحت دارند؛ در ارتباط با دلایل اعتراض خود گفتند: ما حدود ششصد نفر هستیم که با شرایط خیلی سخت کار می‌کنیم در واقع با شرایط سه شیفت اما با قرارداد کارگر ساده! خواسته‌ی ما این است که تکلیف‌مان را روشن کنند و جزو چارت سازمانی پتروشیمی باشیم و حقوق و مزایای کامل بگیریم؛ در حال حاضر ما با حداقل حقوق و به سختی روزگار می‌گذرانیم؛ حتی عیدی و پاداش و سنوات نداریم. یکی از کارگران می‌گوید: قرار بود حدود سیصد نفر از نفراتی که سال ۹۹ بیمه داشتد و تا آخر پروژه و تا مرحله راه‌اندازی در شرکت بودند، جذب شوند اما بعد از مرحله راه‌اندازی این وعده را فراموش کردند. حالا مدیران پتروشیمی می‌گویند تکلیف نیروها را روشن می‌کنیم و نیروهای باسابقه را جذب می‌کنیم اما استانداری مخالف است؛ امروز به استانداری مراجعه و با مسئولان آن صحبت کردیم گفتند ما هیچ مشکلی نداریم. هیچ کدام جواب روشنی به ما نمی‌دهند و نمی‌دانیم چرا. او ادامه می‌دهد: چرا کارگر متخصص مکانیک باید به عنوان کارگر ساده قرارداد امضا کند و از مزایای مزدی محروم باشد؛ ما درخواست داریم تکلیف ما را روشن کنند اگر به ما نیاز دارند در اسرع وقت نسبت به جذب سازمانی ما اقدام نمایند.

لازم بە یادآوری است: کارگران پتروشیمی ایلام واقع روز یکشنبه ۱۴ فروردین در اعتراض به عدم پرداخت عیدی و پاداش پایان سال خود اقدام به برگزاری تجمع کردە بودند کە کارفرما تاکنون از پرداخت مزایای شغلی این کارگران که تحت پوشش یک شرکت پیمانکاری در پتروشیمی ایلام می باشند، خودداری کرده است. مسئولین مجتمع پتروشیمی ایلام نیز از دادن پاسخ روشن به کارگران طفره می‌روند.

اعتراض کارگران ابنیه فنی راه آهن به پرداخت نشدن به موقع دستمزد
کارگران واحد نگهداری ابنیه فنی راه آهن خواستار پرداخت به موقع دستمزد و بیمه خود در سال آینده شدند. آنها همچنین نسبت به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود اعتراض داشتند. بیش از یک هفته از شروع سال ۱۴۰۱ گذشته، اما کارگران پیمانکاری واحد نگهداری ابنیه فنی راه آهن یک تا ۲ ماه از مطالبات سال۱۴۰۰ خود را دریافت نکرده‌اند. این کارگران از مدیران راه‌ آهن به عنوان پیمانکار مادر می‌خواهند، مسئولیت قانونی خود در قبال کارگران را انجام دهند.

تجمع کارگران کشت و صنعت لرستان
ماجرا از این قرار است که برخلاف مصوبات اخیر باصطلاح “شورای عالی کار”، مبنی بر افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱، دست‌اندرکاران کشت و صنعت لرستان در قراردادهایی متفاوت با قوانین بالادستی تمدید قراردادهای کارگران را مشروط به موافقت با شرایط جدیدی از جمله کار حجمی، برون سپاری به پیمانکاری و … کرده و به کارگران اطلاع داده‌اند که در صورت مخالفت با شروط جدید می‌توانند تسویه حساب کنند.

اعتصاب کارگران شهرداری بهبهان
چهارشنبه‌ شب ۱۷ فروردین ۱۴۰۱، کارگران شهرداری بهبهان که حدود شصت نفر می‌شوند بدلیل عدم پرداخت دستمزد اسفند ۱۴۰۰ دست از کار کشیده و در میدان هلال احمر بهبهان تجمع کردند که مسئولین در بین کارگران حضور یافتند و اعلام کردند بودجه‌ای نیست که حتی بتوانیم سه ماه یکبار حقوق شما را پرداخت کنیم و در حال حاضر هم تا ماه اردیبهشت خبری از دریافت حقوق نیست.

اعتصاب رانندگان کامیون در چند استان کشور
رانندگان خودروهای سنگین ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و باربری کشور، روز یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. این اعتصاب در استان‌هایی چون کرمانشاه، تهران، کرمان، لرستان و … گزارش شده است. رانندگان اعتصاب کننده، خواهان اصلاح قوانین کار، حق بهره‌مندی از خدمات بیمه و بیمه تکمیلی، افزایش دستمزدها متناسب با تورم و قطع دست دلالان هستند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ جمع‌هایی از بازنشستگان شرکت مخابرات ایران در اعتراض به عدم رسیدگی به‌ مطالباتشان در شهرهای مختلف دست به تجمع زدند. تهران، اصفهان، اردبیل، رشت، سیرجان، سمنان و کرمانشاه از جمله شهرهایی بودند که بازنشستگان مخابرات در مقابل شرکت مخابرات‌ هر شهر تجمع برپا کردند.

تجمع خانوادە های دانش آموزان گیلان
تجمع خانواده‌های دانش آموزان مقابل اداره كل آموزش و پرورش استان گيلان در اعتراض به شيوه بازگشايى مدارس و عدم رعايت فاصله گذارى در كلاسهاى درس. دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱.

تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهانی
دوشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱، جمعی از کشاورزان اصفهانی در مقابل دادگستری اصفهان تجمع کردند.
کشاورزان اصفهانی، دادستان و استاندار سابق اصفهان و همکارانشان را عامل اصلی خشک کردن زاینده رود می دانند و پیگرد قضایی و محاکمه این افراد را خواستار شدند.

تجمع شهروندان ساکن جنوب استان کرمان
روز شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، شماری از شهروندان ساکن جنوب استان کرمان، در اعتراض به انتقال آب هلیل رود به شهرستان کرمان در مقابل ورودی کارگاه تونل انتقال آب در بردسیر تجمع کردند.

مرگ دو کارگر در بهشهر‏
بنابر خبر ارسالی، چند روز گذشته دو کارگر به نام های سعید جوادی و علیرضا مسافر به دلیل عدم ایمنی محیط کار در کارخانه چوب، واقع در بندر امیراباد بهشهر دچار حادثه شده و جان باختند. این دو‌ کارگر هنگام تمیز کردن مخازن به دلیل عدم تخلیه گاز مخازن قبل از ورود این دو کارگر، دچار مسمویت شده و جان باختند.

اعتصابات بزرگ کارگری بخش خدمات هندوستان را فلج کرد
اتحادیه های مختلف در بخش دولتی در هند این سه‌شنبه دومین روز اعتصاب عمومی را در اعتراض به سیاست کلی دولت نخست وزیر نارندرا مودی، به ویژه سیاست خصوصی سازی، برگزار کردند. کارمندان بانک های دولتی نیز بار دیگر در اعتراض به خصوصی سازی در کشور دست به اعتصاب زدند. انجمن کارمندان بانک های سراسر هند در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که آنها به همراه اتحادیه مرکزی در اعتصاب ملی که در این روزها علیه سیاست های مودی برگزار می شود، شرکت خواهند کرد. انجمن کارمندان بانک های سراسر هند پس از جلسه مشترک با اتحادیه مرکزی کارگری در ۲۲ مارس این تصمیم را گرفته است. این سندیکا در بعد از این جلسه ی مشترک گفت که این اعتصاب دو روزه برعلیه سیاست های ضدکارمندی، دهقانی، مردمی و ضد ملی دولت مرکزی است.

یکسال از بازداشت #اسماعیل_گرامی کارگر بازنشسته گذشت
ژاله روح زاد معلم و فعال صنفی بازنشسته
یک سال از بازداشت و زندانی شدن کارگر بازنشسته آقای #اسماعیل_گرامی گذشت! بازنشسته ای که مطالبه گر حق وحقوق خود بود همراه دیگر بازنشستگان .دراین یک سال نه تنها صدای اعتراض #بازنشستگان خاموش نشده، بلکه یکشنبه های اعتراضی همواره برگزار می گردد. مسئولان به جای پاسخ به مطالبات آنان و آزاد کردن آقای گرامی هنوز هم درجهت احضار و اخطار بازنشستگان می باشند. تداوم بازداشت آقای گرامی نه تنها مانع از اعتراض بازنشستگان نشده و نخواهدشد، بلکه تا رسیدن به مطالبات و آزادی ایشان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. (فقط کف خیابون / به دست میاد حق مون).

فشار به وثیقه گذاران فعالین ندای زنان ایران جهت اجرای حکم!
در آستانە اول ماه مه روز جهانی کارگر و روز معلم و آغاز سال ۱۴۰۱ برای #اسرین_درکاله #اکرم_نصیریان #مریم_محمدی #ناهید_شقاقی از فعالین نداس زنان ایران، طی طریق ابلاغیه‌ای در سامانه ثنا و جهت فشار به وثیقه گذاران، مهلت ۳۰ روزه جهت معرفی به “اجرای احکام” برای اجرای احکام صادر شده است.

نامه حمایت کنفدراسیون اتحادیه های کارگری مترقی ترکیه از آزادی علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده
١٤ فروردین ١٤٠١- آوریل ۲۰۲۲
بە علی خامنه ای از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، ترکیه

موضوع: آزادی فوری هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی
کنفدراسیون اتحادیه های کارگری مترقی ترکیه (دیسک) به نمایندگی از ۲۰۰۰۰۰ عضو خود، خواستار آزادی فوری مدافعان حقوق کار، معلم هاله صفرزاده و نویسنده و مکانیک موتور، علیرضا ثقفی است. این دو به همراه سایر مدافعان حقوق کارگران در ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ هنگام ملاقات مسالمت آمیز در یک پارک عمومی دستگیر شدند. آنها در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۹ به اتهام واهی «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب کرج محاکمه و به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. در ۱۱ مارس ۲۰۲۲ همراه با دیگر مدافعان کارگری و حقوق شهروندی در یک تجمع خصوصی در محل کار آقای ثقفی دستگیر و برای اجرای حکم به زندان کچویی کرج منتقل شدند.

دیسک از دولت شما می‌خواهد که خانم هاله صفرزاده و آقای علیرضا ثقفی را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنید تا سلامت شخصی و روانی آنها تضمین شود و هرگونه اموال مصادره‌شده را بازگردانید و به آنها اجازه دهید به کار و زندگی شخصی خود بازگردند. آزار و اذیت، دستگیری و زندانی شدن مدافعان حقوق کار، تنش های عمیق اجتماعی و اقتصادی ایران را حل نخواهد کرد. برعکس، این تنش‌ها تنها زمانی حل می‌شود که کارگران بتوانند بدون محدودیت به حقوق اولیه خود دسترسی داشته باشند، که یکی از جنبه‌های اساسی آن حق اطلاع‌رسانی به کارگران از حق به رسمیت شناخته شده جهانی برای آزادی داشتن تشکل است. ما اعضای خود را از وضعیت آگاه خواهیم کرد و منتظر اقدام سریع شما هستیم.

ارادتمند شما
عدنان سرداراوغلو
دبیر کل

دادگاه ژاله روح زاد برگزار شد
دادگاه ژاله روحزاد معلم بازنشسته و فعال صنفی فرهنگیان و کارگران در پی ابلاغیه شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب، روز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۶ جلسهٔ رسیدگی به پروندهٔ خانم ژاله روح‌زاد به ریاست قاضی افشاری برگزار شد. حسین تاج وکیل خانم روح‌زاد ضمن اشاره به روند جلسه که با ارائهٔ دفاعیات و رد اتهام‌ها خاتمه یافت، گفت باید منتظر صدور رأی قاضی دادگاە باشیم.

دادگاه رسیدگی به پرونده ی #رسول_بداقی و #حمید_قندی
در روز دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۰ در شعبه ۲۶ به ریاست شخصی معمم به نام افشار با حضور وکیل محترم رامین صفرنیا بر گزار شد. در طول رسیدگی اثری از نماینده ی دادستان و شکات پرونده نبود. کیفر خواست بوسیله قاضی پرونده خوانده شد، که این امر مورد اعتراض متهم (رسول بداقی) قرار گرفت ‌وی گفت: جناب قاضی شما در نقش قاضی نمی توانید کیفرخواست را بخوانید، و باید کیفرخواست بوسیله نماینده ی دادستان که شاکی پرونده است خوانده شود. شما در اینجا در نقش شاکی و قاضی ظاهر می شوید و این خلاف قانون است.

قاضی پرونده این اشکال را در روند رسیدگی وارد ندانست. ابراز داشت که در پرونده های سنگین بالای ۱۰ سال است که کیفرخواست بوسیله ی نماینده ی دادستان باید قرائت شود دادگاه با قرابت کیفر خواست بوسیله ی قاضی پرونده ادامه یافت: ۱. اجتماع و‌ تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور ۲. تبلیغ علیه نظام
۳. برهم زدن نظم عمومی. قاضی پرونده مصادیق جرم را فعالیت در فضای مجازی و گفتگو با رسانه های خارج از کشور یاد آوری کرد.

متهم پس از رد همه ی اتهامات، ابراز داشت: ما در هیچ رسانه ی داخلی اجازه ی فعالیت نداریم، روزنامه، رادیو و تلویزیونی حرف ما را بازتاب نمی دهد. به ناچار برای بیان مشکلات آ.پ بایستی با شبکه های خارج از کشور حرف خود را در میان بگذاریم. مشکلات فرهنگیان و دانش آموزان ایران پولی شدن مدارس برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی، وضعیت ناگوار معیشت شاغلان و بازنشستگان، همچنین کیفیت پایین آموزش، فرسوده بودن بافت مدارس، نبود امکانات استانداری، تراکم بالای ۴۰ دانش آموز در کلاس و…. است. روند رسیدگی با دفاعیات متهم و براهین وکیل محترم پرونده (رامین صفرنیا) پایان یافت و قاضی پرونده در پایان دادگاه احتمال ۴۲ ماه زندان را دور از ذهن ندانست.

درباره ی پرونده ی مهندس حمید قندی مدیر دفتر شعبه ۲۶ احضار وی را یک اشتباه اداری یادآوری نموده و صدور ابلاغ وی را اشتباهی از سوی همکاران خود توصیف نمود. همچنین در طول برگزاری دادگاه معلمانی از شهرهای کرج، اسلام آباد، هرسین و تهران در پشت درهای بسته ی دادگاه تجمع کرده و چشم به راه بازگشت متهمان و وکیل محترم بودند. همچنین مسعود فرهیخته به خاطر دفاع از متهمین در همان دقایق آغازین کار اداری، تا پایان دادگاه، دربازداشت حفاظت اطلاعات دادگاه انقلاب بود.

تجمع همراهی معلمان استان فارس مقابل دادگستری شیراز
روز چهارشنبه ۱۷ فروردین جمعی از معلمان استان فارس در همراهی با آقای غلامی کندازی فعال صنفی معلمان مقابل دادگستری قدوسی شیراز تجمع کردند. فعالینی از شیراز، صدرا، فراشبند، فیروزآباد، رستم و ممسنی در این تجمع حضور داشتند.

احضار ۹ تن از فرهنگیان شهرستان لردگان
دادستانی لردگان نادر شریفی، کوروش قنبری، زادعلی محمودی، محمد سعیدی ابواسحاقی، کوروش شریفی، حمید اسحاقی، محمد امیری، غلامحسین موسوی و علی بابامیر را برای پاره ای از توضیحات مبنی بر انتشار مطالب در فضای مجازی علیه نظام جمهوری اسلامی در راستای تشویش اذهان علیه اقدامات سلبی به دادگاه فراخوانده است. در ادامه این فشارها روح الله مردانی فعال صنفی معلمان ۲۲ فروردین در دادگاه نورآباد به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه خواهد شد. همچنین آقاي يحيي قربان زاده از معلمان باغملک به شعبه سه دادگاه انقلاب اهواز احضار شده است .

احضار رادا مردانی را محکوم میکنیم!
به تازگی #رادا_مردانی فعال دانشجویی و جنبش معلمان دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ به دادگاه نورآباد لرستان برای رسیدگی به اتهام تبلیغ علیه نظام ساعت ۹.۳۰ دقیقه صبح ۱۵ دقیقه بعد از آن به شعبه هیات تخلفات آموزش و پرورش که در استان گیلان میباشد احضار شده است. احضار رادا مردانی در حالی صورت می‌گیرد که پرونده تبلیغ علیه نظام وی که تکرار اتهام قبلی وی میباشد، اخیرا در کرج منع تعقیب گرفته است. تمامی این تهدیدات و احضارها بخاطر بیان حقایقی است که بر جامعه معلمان و زحمتکشان جامعه تحمیل شده است و حکومت سعی دارد با این فشارها فعالین را مرعوب کند، اما رویکرد که توسط معلمان اتخاذ شده عکس آن را نشان می‌دهد.

تماس #زرتشت_احمدی_راغب از زندان رجایی شهر کرج!
دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
زرتشت احمدی راغب، فعال سیاسی و حقوق بشری صبح ۲ اسفند ۱۴۰۰ بازداشت و به زندان اوین، سپس به تهران بزرگ و در انتها به رجایی شهر منتقل شده و در سلولی تحت عنوان سوئیت تحت فشارهای فراوان به سر می‌برد. با دستور مخصوص امین وزیری دادیار زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج زرتشت احمدی راغب را در سوئیت (انفرادی) تحت فشار نگهداری می‌شود. مهدی مسکین نواز، آرشام رضایی و رضا مقدم به وضعیت نگهداری غیر قانونی زرتشت احمدی راغب اعتراض کرده، از مسئولان زندان رجایی شهر درخواست کردند؛ یا احمدی راغب را به بند آنان آورده و یا خودشان را نیز بفرستند پیش وی که مسئولان همراه با درگیری فیزیکی هر سه زندانی سیاسی را به سوئیت (زندان انفرادی) انتقال دادند.

تماس #مهدی_مسکین_نواز از زندان رجایی شهر کرج!
دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
مهدی مسکین نواز، آرشام رضایی و رضا مقدم به وضعیت نگهداری غیر قانونی زرتشت احمدی راغب اعتراض کرده، از مسئولان زندان رجایی شهر درخواست کردند؛ یا احمدی راغب را به بند آنان آورده و یا خودشان را نیز بفرستند پیش وی که مسئولان همراه با درگیری فیزیکی هر سه زندانی سیاسی را به سوئیت (زندان انفرادی) انتقال دادند.

هشدار همسر خالد پیرزاده در مورد سلامت این زندانی سیاسی
همسر خالد پیرزاده با انتشار یک ویدئو، نسبت به وضعیت سلامت این زندانی سیاسی هشدار داد و خواستار آزادی وی جهت درمان شد. زینب زبیدی با خطاب قرار دادن مسئولان گفت: شما دم از حقوق‌ بشر می‌زنید، اما خود از ناقضان حقوق‌ بشر هستید. وی ضمن اشاره به این که پیگیری‌هایش برای آزادی خالد پیرزاده بی‌پاسخ مانده است، اعلام کرد: مسئولیت جان این زندانی سیاسی بر عهده رئیس قوه قضاییه، رئیس سازمان زندان‌ها و مسئولان پرونده است. همسر خالد پیرزاده همچنین با تشریح وضعیت جسمانی همسرش گفت: او اکنون نمی‌تواند راه برود و با سرم زنده‌ مانده است. خالد پیرزاده مربی پرورش اندام در تاریخ ۵ خرداد ماه ۹۸ توسط نیروهای اداره اطلاعات همراه با ضرب و شتم بازداشت و مدتی بعد با پایان مراحل بازجویی به زندان اوین منتقل شد. آقای پیرزاده سپس از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه، برای اتهام “اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی” به ۵ سال حبس و به اتهام “توهین به رهبری” به ۲ سال حبس و در مجموع به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد.

***